Satojen autoharvinaisuuksien museo - Louwman Haagissa


 
Tämä lienee tällä erää viimeinen kirjoitukseni Hollannin matkaltamme. Tämän kirjoittamiseen meni myös eniten aikaa ja energiaa. Kohde kun taisi sittenkin olla matkamme hienoin, molempien mielestä. Olemme matkailleet yhdessä kuskini kanssa jo yli kolme vuosikymmentä ja vanhat autot ovat liittyneet elämäämme. Usein nuo ajelutkin on tehty normaali matkailijaa selvästi iäkkäämmällä autolla. Olemme vierailleet melkoisen monessa auto- tai tekniikan museossa. Mutta tästä museosta emme olleet ennen tätä matkaa edes kuulleet ja silti tämä taitaa kyllä olla mennen tullen paras, laajin, mielenkiintoisin ja vielä näyttävin automuseo, missä olemme käyneet.
 
Haagin kaupungin lipeillä sijaitseva automuseo Louwman pitää sisällään todellakin yhden maailman hienoimmista yksityiskokoelmista. Automuseon nykyisen omistajan, Evert Louwmanin isä Pieter aloitti autojen keräilemisen jo vuonna 1934. Kokoelman ensimmäinen auto oli vuoden 1914 Dodge. Museon väitetäänkin olevan maailman vanhin yksityinen autokokoelma. Tuon jälkeen kokoelma on kasvanut vähitellen ja nykyään kokoelmassa kerrotaan olevan yli 250 autoa.
 
 
 
Louwman-suvun yritys toimii yhä autoalalla ja yritys aloitti jo 1920-luvulla Dodge-merkkisten autojen maahantuonnin Hollantiin. Myöhemmin yritykseen liittyviä automerkkejä ovat olleet mm. Alfa Romeo, De Soto, Chrysler jne.
 
Koko museorakennuskin on jo nähtävyys. Se valmistui vuonna 2010 ja autoille on todellakin varattu tilaa yli 10.000 neliötä kolmessa eri kerroksessa. Näyttely etenee ensin kronologisesti, mutta omat osastonsa ovat sitten eri tyyppisille autoille: kilpa-autoille, kääpiöautoille, urheiluautoille, elokuvista tutuille autoille jne. Toki autojen lisäksi esillä on myös mm. moottoripyöriä ja polkupyöriä.
Yksi maailman vanhimmista säilyneistä automobiileista,
ranskalainen De Dion-Bouton & Trepardoux, 1887.
Neljän hengen perheauto, jossa mainoksen perusteella saattoi jopa imettää. Ranskalainen De Dion-Bouton 1899.
Ensimmäinen nelisylinterinen auto, amerikkalainen Buffum 1895.
Darracq, 1901. Ranskalainen tehdas oli vuonna 1904 tuottavin autotehdas maailmassa, 1600 autoa vuodessa.
Saksalainen Phänomobil van, 1912

Kuski, meistä se asiantuntevampi autoharrastaja ainakin totesi, että näki kerralla niin monta erilaista ennen näkemätöntä automerkkiä, ettei oikein edes ymmärrä sen olevan totta!

Hollantilainen Spyker, 1905.
Tästä autosta kaikki alkoi. Pieter Louwman osti tämän silloin 20-vuotiaan Dodgen vuonna 1934 ja automuseon ensimmäinen esine oli hankittu.
Maailman ensimmäinen neliveto ja kuusisylinterinan auto, hollantilainen kilpa-auto Spyker 1903.
Paitsi hienon arkkitehtuurin ja menopelien asettelun johdosta, oli museossa miellyttävä kiertää senkin takia, että jokaisesta autosta ja esineestä oli hyvät tarinat ja taustat myös englanniksi.
Häkäpönttöauto, ranskalainen Hotchkiss, 1935.
Sähköauto, amerikkalainen Baker 1908.

Espanjalainen Pegaso, 1952
Täysin alkuperäiskunnossa säilynyt Mersedes-Benz SSK 1929.
Automuseon kokoelmissa on myös kaikkea muuta autoiluun liittyvää. Auto-aiheisia koriste-esineitä, leikkikaluja, varusteita, taidetta, automainoksia jne.
 
 
 
Ja kun luuli jo nähneensä kaiken, avautui lopuksi kokonainen 1930-luvun kaupunkikeskusta katuineen, näyteikkunoineen, autokorjaamoineen ja aukioineen. Ja aukiolla tietenkin katukahvila ja -ravintola kunnon palveluineen.
 
Jos oli kameran muistikortti kovilla Hollannin kukkapuistoissa tai -huutokaupoissakin, niin oli se tässäkin museossa. Tässä kuvarikkaassa postauksessa on ehkä se prosentti niistä kaikista. Me vietimme museossa viisi tuntia, sen jälkeen oli pakko jatkaa paluumatkalle kohti lentokenttää.

Fiatin autovene vuodelta 1953.
 
 
 
 
Pelkästään tämän museon johdosta kannattaa autoilun historiasta kiinnostuneen kyllä matkustaa Hollantiin ja Haagiin. Kokoelman muita helmiä voit tutkailla museon kattavilta nettisivuilta.

Brooke-joutsenauto vuodelta 1910. Skotlantilaisen, Intiassa asuneen miehen luoma auto paikallisen kalkuttalaisen eliitin shokeeramiseksi. Sitä se teki, sillä paikalliset pelkäsivät autoa.
 

Bugatti 1932

Kommentit

  1. Onpa upea automuseo! Usko tai älä minä olisin myös viihtynyt tuolla. Olen aina miettinyt myös visiittiä teidän Uudenkaupungin automuseoon. Auto - varsinkin vanhat - ovat äärimmäisen kauniita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Autot ovat kauniita ja ihan samalla kuin mikä muukin vanha esine, siihen liittyvä historia, taustat ja se ympäristö, jossa sitä on käytetty tekevät siitä itse esineestäkin kiinnostavan. Tässä museossa oli mielestäni se hyvin taustoitettu.

      Poista
  2. Heh. Luovuudella ei rajoja, kun näitä autoja katsoo :) Automuseot ovat itse asiassa aika hauskoja paikkoja. En ollut mitenkään kiinnostunut kyseisistä paikoista, kunnes blogini lukijoiden monista suosituksista menin käymään Malagan automuseossa. Kyllä kannatti, sillä vanhat autot ovat täynnä kauniita yksityiskohtia kuin vanhat rakennukset ja saivat minut ihan täpinöihin. Nyt voisin hyvin suunnistaa automuseoon missä päin tahansa.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti