Leveillä lahkeilla sinapinkeltaiseen Datsuniin - Mobiliassa

Asun noin 500 metriä Suomen ainoasta autotehtaasta (ja samalla Suomen suurimmasta tehtaasta), näen päivittäin aika monta autojenkuljetusrekkaa, jotka kuljettavat satamaan vietäviä juuri valmistuneita Mersuja. Tavakseni on tullut tutkailla aina rekkojen lastia ja laskea uusien autojen värejä. Pääosa tehtaalta vientiin lähtevistä autoista ovat oman havaintoni mukaan mustia, valkoisia tai hopeanharmaita. Joskus joku punainen pilkku joukossa. Ja samaltahan se liikennekin näyttää - eikös vain? Toista se oli vielä meidän 1960-luvulla syntyneiden lapsuudessa ja nuoruudessa.
 
Kaikkihan sen naapurin sinapinkeltaisen Datsun 100A:n muistavat tai meillä Uudessakaupungissa ne mintunvihreät tai ruskeat ysikutoset. Todellinen nostalgiapyrähdys tuohon aikaan on tarjolla Kangasalla tieliikenteen valtakunnallisen erikoismuseo Mobilian näyttelyssä Leveillä lahkeilla, Autot ja liikenne 70-luvulla. Näyttely on esillä lähes vuoden loppuun saakka.
Näyttely ei kuitenkaan ole vain vanhojen autojen näyttely, vaikka nekin toki kiinnostavia ovat. Asiaa autoilun tavoista ja säännöistä, aikalaismuotia, mainoksia tai vaikka se 70-luvun olohuone auttavat ainakin omassa aikamatkassa sinne lapsuuteen.
 
Omasta autokoulustani, tai ajokortin saamisesta, tuli juuri kuluneeksi jo 34 vuotta ja sen suoritin juuri tällaisella Saab 96 -mallisella autolla isäni opettaessa. Ja kyllä, tuo kasikympin lätkä pidettiin takalasissa sitten vuoden ajan siitä kortin saamisesta. 
1970-luvulla Suomen autokantaan vaikutti vielä vahvasti maan politiikka.Neuvostoliitossa valmistetuille ajoneuvoille jaettiin omia määrärahoja ja niiden ostamista pidettiin ainakin valtion autoissa velvollisuutena. Itäautoja oli käytössä niin Postilla, puolustusvoimilla, tullilla kuin poliisillakin. Toki moni yksityishenkilö hankki 1970-luvulla Ladan pelkästään sen edullisen hinnan vuoksi.

Automatkailu oli tuolloin meidänkin perheen harrastus, siitä se varmaan on jäänyt nykyisenkin perheen harrastukseksi. Teltta ja muut tavarat katolla meidänkin lapsuudenperhe ajeli Saabilla Lappiin. Kolme lasta takapenkillä ilman turvavöitä ja hengissä selvittiin. Etupenkeillä turvavöitä piti käyttää vuodesta 1975 lähtien, toki rangaistavaksi käyttämättömyys tuli vasta 1980-luvun alussa. Ja takapenkillehän pakko tuli vasta 1987.
Lapsuuden automatkalta Lapissa 1971, kuva Matti Jalava
Omankin perheen historiaan kuuluu myös autoharrastus, etenkin amerikkalaisten, johon itse olen tuon kuskini myötä tutustunut jo 1980-luvun puolivälistä lähtien. 1970-luku ja etenkin sen loppu oli siinäkin asiassa se muutoksen vuosikymmen. Ensimmäiset kiihdytyskilpailut, jenkkiautokokoontumiset, alan lehdet ja romutorit aloittelivat tuon vuosikymmenen lopulla. Siitäkin Mobilian näyttely kertoo.
Ainakin tämän ikäsielle Mobilian näyttely tuo hyviä fiiliksiä ja sehän on yksi museonäyttelyn onnistumisen mittareita. Ainakin minulle.

Kommentit