Ruotsalainen sauvakirkko, kahviloiden Alingsås, junia, Saabeja, Ruotsin vanhin kylpyläkohde ja vielä yö linnassa. Ruotsi-roadtrip 2024 - 4

Seuraava reissuaamu alkoi jälleen kirkolla. Boråsista ajettiin noin puoli tuntia luoteeseen ihastelemaan Ruotsin ainoaa "alkuperäistä" sauvakirkkoa Hedarediin. Sauvakirkko tarkoittaa kirkkoa, joka on rakennettu pystysuorista halkaistuista hirsistä tai laudoista. Enemmän sauvakirkkoja on säilynyt Norjassa, tekniikkaa on käytetty etenkin Pohjoismaissa. Hedaredn sauvakirkko on todella pieni ja hyvin yksinkertainen, jos sitä vertaa Norjassa säilyneisiin kirkkoihin. Mutta vaikuttava tämä pieni kappeli kyllä oli. 

Viimeiset tutkimukset ovat ajoittaneet kirkon valmistumisen 1500-luvulle, vaikka monissa tiedoissa sitä on pidetty vanhempanakin. Kuten tavallista, on nykyisen kirkon paikalla varmaan ollut vanhempi kappeli ja tässäkin kirkossa lienee jokin osa ajoitettu 1100-luvulle. Kirkon sisällä on säilynyt myös keskiaikaista esineistöä.



Seurakunnalle rakennettiin 1830-luvulla uusi kirkko, mutta kyläläiset eivät halunneet luopua tästä pienestä kappelista ja he huolehtivat pitkään talkoilla siitä, että kirkko säilyi. Ehdottomasti poikkeamisen arvoinen kirkkokäynti. 

Tällaisella autoajelulla tulee jatkuvasti vastaan kaupunkeja, joista ei ole koskaan kuullutkaan. Seuraavaksi pysähdyttiin Alingsåsissa, joka oli juuri tällainen paikkakunata. 


Se paikkakunta osasi markkinoida itseään kahviloiden kaupunkina. En tiedä, oliko niitä yhtään sen enempää kuin monissa muissakaan kaupungeissa, mutta he olivat tuotteistaneet asian. Muutenkin pikkukaupungin keskusta oli lauantaipäivänä todella vilkas. 

 



Kauppapuoteja, kahviloita ja vielä pitkän puistokäytävän verran kirpputoria. Kaupunki, johon voisi hyvin poiketa toistekin.

 

Koska oli viikonloppu, olivat Ruotsin museojunat liikenteessä. Ruotsissa on säilynyt lähes 30 rautatietä, jolla liikennöi museojunia. Lisätietoa näistä löytyy omilta sivuilta. Meidän matkan varrelle osui tällä kertaa Anten-Gräfsnäs -rautatie. 

Näiden kahden aseman väli on 12 km ja molemmissa päissä on säilynyt asemarakennus. Antenissa on myös kahvila ja junahallit, joista yhdessä on museo, josta löytyy monenlaista alaan liittyvää. Osuimme sopivaan aikaan, näimme sekä moottorivaunujunan että höyryveturin liikennöintiä ja vierailimme myös yhdistyksen museossa, johon oli vapaa pääsy.




Matka jatkui ja Sollebrunnin kohdalla tien vierestä löytyi just meille sopiva huoltoasema, Gammelmacken. Joskus kai avoinnakin, mutta onnistui tutustuminen näinkin. 

Autokaupunki Trollhättanissa olemme aikaisemminki poikenneet mm. Göta-kanavan sulkuja ihmettelemässä, mutta nyt tarkoitus oli vierailla Saab-museossa. Saabeja kun meilläkin lapsuuden perheessä oli ja tässä ihan naapurissamme niitä myös valmistettiin vuosikymmenten ajan. 

Automuseossa oli... Saabeja, kuten tietenkin odottaa saattoikin. Mutta oli museo jollain tavalla myös pettymys. Monissa automuseoissa käyneenä tämä jätti vähän valjun fiiliksen. Esimerkiksi paikkakunnan ja autotehtaan historiaa olisin kaivannut taustoittamaan näyttelyä. Mutta Saab-harrastajat varmaan saavat museosta etsimänsä. Itselleni museon anti oli ehkä se, että nyt tiedän, että lentokoneiden ja autojen lisäksi Saab on (yrittänyt) valmistanut myös veneitä. 

Saab Saalina vuodelta 1947.
 

Päivä oli ollut jo pitkä ja yhdistetyksi lounas- ja päivällispaikaksi osui sattumalta paikka, jonne pitää ehkä palata vielä myöhemminkin. Nimittäin poikkesime Gustafsbergiin, joka osoittautuikin "Ruotsin vanhimmaksi kylpyläpaikkakunnaksi". Länsi-Ruotsissa, Uddevallan kunnassa, meren rannassa sijaitsevasta paikasta löytyi mineraalipitoista lähdevettä jo 1700-luvun alussa. Paikasta kehittyi terveysturismin kohde ja 1780-luvulla sinne rakennettiin erilaisia kylpylaitoksia ja huviloita ja muita palveluita vierailijoille. Paikkaa onkin siis pidetty Ruotsin ensimmäisenä merikylpyläkaupunkina. Erityisen suosittu paikasta tuli, kun Ruotsin kuninkaalliset Kustaa IV Aadolf ja Fredrika lähettivät sairaan Gustav-poikansa 1800-luvun alussa alueelle ja hän tervehtyi. 1830-luvulla Gustafsberg oli jo rantakohde, jonne oman aikansa kuuluisuudet tulivat vierailulle. 


Paikassa on yhä entisajan kylpyläalueen henkeä ja moni rakennuksista on peräisin jo 1700-1800-lukujen vaihteesta. Alueelta löytyi ainakin mukava kahvila-ravintola, juhlatila, retkeilymaja (vanhassa uimahuoneessa) ja useita vuokrattavia huviloita.

Seuraavaksi yöpymispaikaksi oli jostain Strawberry-hotelliketjun tarjouksesta valikoitunut Torrebyn linna, jossa oli vain seitsemän huonetta. Komeahan tämä golfkentän klubirakennuksena jo pitkään toiminut tiilirakennus ja sen huoneet oli.

Päivän reitti kartalla.

Ruotsi-roadtripin edellinen kirjoitus löytyy täältä. Seuraavassa kirjoituksessa länsirannikon helmiä.

Seuraa blogia myös Facebookissa.

Kommentit

  1. Sauvakirkko oli itselleni ihan uusi käsite, mutta kieltämättä on upea - sisältä ja ulkoa. Linnoissa en olekaan ikinä yöpynyt, varmasti upea kokemus. Kartanoissa sen sijaan olen, varmasti jotain samaa näissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Norjassa on säilynyt upeita sauvakirkkoja, suosittelen, jos sinne suuntaan matkustatte.

      Poista
  2. Onpa upea tuo sauvakirkko! Minä muistan kun vanhempieni kanssa kiersimme kesälomareissuilla Pohjoismaita näin useita sauvakirkkoja. Taisimme käydä parissa myös sisällä mutta olin siis silloin alta kymmenen joten muistikuvat vähän hämäriä. Hieno kuva tuolta kirkon sisältä!

    Vanhat veturit ja ylipäätänsä iäkkäät junat ovat heikkouteni. Museojunia olen nähnyt Suomessa mutta vielä en ole ehtinyt hypätä sellaisen kyytiin.

    Nuo vanhat lastenvaunut rivissä ovat myös suloisia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oslon ympäristössä Norjassa on ainakin joitakin säilyneitä hienoja sauvakirkkoja. Joskus pitää käydä nekin katsomassa. Kyllä, vanhoissa junissa on jotain kiehtovaa.

      Poista

Lähetä kommentti