Köningswinterin lohikäärmelinna Drachenburg




  
Saksassa, vain pienen matkan päässä Bonnista etelään Reinin länsirannalla sijaitsee näyttävä linna, joka näkyy jo kauas. 
Lohikäärmelinnaan, eli Drachenburgin linnaan pääsee parhaiten vanhalla rinnettä pitkin kulkevalla junalla. Auton saattoi jättää alas kaupunkiin isolle parkkipaikalle, josta oli lyhyt matka juna-asemalle. Edestakainen junamatka ja sisäänpääsy linnaan maksoi tänä kesänä 16€/aikuinen.
 

  
Linna on alun perin paroni Stephen von Sartenin luomus 1880-luvulta. Hän ei tosin koskaan varsinaisesti asunut linnassaan. Linnassa on historiansa aikana ollut mm. hotelli ja suunniteltiinpa sinne jo 1900-luvun alussa myös huvipuistoakin. 

Linnan irtaimisto myytiin jossain vaiheessa ja 1920-30 -luvuilla linnassa toimi paitsi koulu myös taidegalleriakin. Vuonna 1942 linnaan muutti natsien eliittikoulu, jolloin linnan alkuperäisestä kiinteästä sisustuksesta moni osa tuhottiin. 
 
Sotien jälkeisinä vuosikymmeninä linna oli pääasiassa tyhjillään aina 1970-luvun alkuun saakka. Tuolloin yksityishenkilö aloitti linnan kunnostuksen ja avasi sen myös yleisölle. 1980-90-luvuilta lähtien alueen viranomaiset ovat osallistuneet linnan kunnostukseen ja ylläpitoon. 
 
Kymmenisen vuotta sitten linnan kunnostustyöt viimein valmistuivat ja kaikki sisätilatkin avautuivat yleisölle. Sisätilat esittävät nyt sitä alkuperäistä linnan rakennusaikaa eli 1800-luvun lopun yksityislinnaa. Komeaa ja mahtavaa, mutta toisaalta kaikesta kyllä paistoi se, ettei sisustus ollut alkuperäistä tai aidosti kulunutta. Sellainen aito historian henki sieltä sisältä jotenkin puuttui. Mutta olihan se linna hieno! 
 
Hienointa oli kuitenkin itse linna siellä kukkulan reunalla.
  
Junalla on kukkulalla kaksi pysäkkiä. Aivan yläpysäkilläkin kannattaa myös käydä. Sieltä on aivan upeat näkymät Reininlaaksoon. Kirkkaalla ilmalla horisontista saattoi bongata paitsi Bonnin modernit pilvenpiirtäjät myös Kölnin kaksitornisen tuomiokirkon.
 
Kukkulan laella on vanhan Drachenfelsin linnan rauniot, joille tosiaan kannattaa kiivetä. Tuo rinnejuna on muuten aloittanut toimintansa jo vuonna 1883.




Lisätietoa linnasta läydät täältä ja historiallisesta junaradasta täältä.



Kommentit

  1. Linna fanina poikkesin lukemaan tätä juttua. Saksa ja Sveitsi on nyt ollut paljon esillä.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti