Malva - visuaalisten taiteiden museo Lahdessa


Tänä kesänä olemme käyneet paljon paljon vähemmän museoissa, kuin aikaisempina. Kynnys museokäyntiin lomalla (olen siis itse museotyöläinen) on kasvanut vuosi vuodelta, vaikka ne yhä ovat ehkä parhaita nähtävyyksiä. Viime vuosina Museokortteja on vingutettu todella paljon enemmän kuin tänä vuonna. Kotimaan roadtripillä matka kulki Lahden kautta, joten siinä matkalla tuli mieleen, että keväällä oli kaupunkiin avautunut uusi museo, visuaalisten taiteiden museo Malva. Vaikka museo on uusi, ovat sen taustalla vanhat museot ja kokoelmat: Lahden taidemuseo ja julistemuseo, jotka nyt ovat yhdistyneet.  Vanhassa punatiilisessä panimorakennuksessa toimii museon lisäksi myös muita toimijoita.

Ahto (pieni osa teoksesta).
Ensivaikutelma, joka usein on se tärkein, oli erityisen positiivinen. Miten paljon vaikutusta onkaan jo  lipunmyyntipisteen henkilökunnan käytöksellä. Siinä samassa Museokortin leimauksen kanssa sai selkeän opastuksensiitä, miten museossa edetään, kehuttiin kuskin paitaa, hymyiltiin ja vielä jotain muutakin ylimääräistä käytiin läpi. Tämän kun aina muistaisi itsekin asiakaspalvelussa! Ja kun liukuovet museon ensimmäiseen tilaan aukeavat, hyvä fiilis jatkuu. Pimeässä aulassa on 15 metriä korkea seinä, jossa on sinisävyinen Ahto-niminen vuorovaikutteinen teos. Teoksen liike muuttuu sen mukaan, miten ihmiset liikkuvat sen edessä, sen katsominen vangitsee kyllä hetkeksi istumaan sen edessä. Jonkinlaisen käsityksen teoksesta saat täältä.

Maarten Baas, Savi.
Malva-museon näyttelyt ovat nyt ainakin kolmessa kerroksessa. Ensimmäisessä kerroksessa on nyt esillä hollantilaisen muotoilijan ja taiteilijan Maarten Baasin näyttely, ensimmäinen Suomessa. Baasin taide on yhdistelmä käsitetaidetta, muotoilua, installaatiota ja performanssia. Pidin tästä Piiloleikki-näyttelystä kovasti. Maarten Baasin näyttely on esillä Malvassa 18.9.2022 saakka. 

Maarten Baas, Baas tuli kaupunkiin.

Maarten Baas, Reaaliaika.

Maarten Baas, Reaaliaika.

Maarten Baas, Reaaliaika.

Pitkään istuimme Reaaliaika-näyttelyhuoneessa. Huoneessa oli useita kelloja, jotka olivat reaaliajassa. Kellot olivat joko seinälle projisoituja viisarikelloja, erilaisiin kaappeihin heijastettuja kellotauluja, digitaalinen kellotaulu jne. Kaikki kellot toimivat, eli videoilla viisarit siirtyivät kukin omalla tavallaan. Yhdessä videossa viisarit muodostuivat kahdesta jätejuovasta maassa, jota henkilöt harjasivat siten, että viisarit liikkuivat. Monessa muussa kellotaulun takana oli tavallaan ihminen, joka pyyhki ja piirsi, kukin omalla tyylillään, viisarin liikkumista. Vangitsevaa katsottavaa!

Toisessa kerroksessa on esillä julistetaidetta, julistetriennaalen 2022 parhaimmistoa.

Viidennessä kerroksessa on esillä kokoelmanäyttely Juuret. Siinä esitellään raikkaasti niin museokokoelmien kuvataidetta, muotoilua, taideteollisuutta kuin julistetaidettakin. Teollisen muotoilun osalta esillä on etenkin lahtelaista huonekalumuotoilua 1950-70-luvuilta. 


Julisteiden avulla esitellään monipuolisesti Suomen historiaa julistetaiteen avulla. Näyttelyssä on hyödynnetty raikkaasti erilaisia - aiankin nyt hyvin toimivia - näyttöjä ym. Perinteisemmän kuvataiteen esittelyssä tuodaan esille etenkin Viipurin taidemuseon Lahden museoon evakuoitua kokoelmaa. 

Eugen Ducker, Merenranta

Malva-museon näyttelyistä ja aukioloajoista löydät tietoa museon sivuilta.

Seuraa blogia myös Facebookissa.

 

Kommentit

  1. Ostetaan museokortit varmaankin syyskuussa, sen jälkeen tulee varmasti käytyä Malvassa. Ja tuo on muuten täysin totta, että lipunmyyntipisteen henkilökunnan käytöksellä on iso merkitys kokonaisuuden kannalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Museokortti on kyllä ihan ehdoton. Ja Malvan museokauppakin on hieno.

      Poista

Lähetä kommentti