Ai Weiwei @ Helsinki


Etualalla Divina Proportio, 2012
  
Ai Weiwei sai kissojensa muovilelusta idean teokseen Divina Proportio. Muoto on tuttu myös jalkapallosta. Se on typistetty ikosaedri, jossa on 12 viisikulmiota ja 20 kuusikulmiota, 90 särmää ja 60 kärkeä. Teoksen toteutus perinteisin puuliitosmenetelmin vei Ain puuseppätiimiltä kaksi vuotta.

Maailman ehkä tunnetuimman kiinalaistaiteilijan Ai Weiwein näyttely on helmikuun loppuun saakka esillä Helsingin taidemuseossa (HAM)Tennsipalatsissa. Ai Weiwei on viime viikkoinakin ollut otsikoissa, sillä hän on reagoinut erilaisiin ihmisoikeusasioihin mm. perumalla kaksi näyttelyään Tanskassa. Näin hän on halunut osoittaa vastalauseensa Tanskan turvapaikanhakijoita kohtaan asettamista lakimuutoksista. 
Oikealla: Kiinan kartta
Veistos on Kiinan kartan muotoinen. Se on koottu tieli-puun paloista, jotka ovat peräisin vanhoista temppeleistä. Teos on valmistettu perinteisellä kiinalaisella puuntyöstötekniikalla.
ArtReview-lehti nimesi Weiwein viime vuoden toiseksi vaikutusvaltaisimmaksi taidevaikuttajaksi. Pekingissä asuva Ai oli maastapoistumiskiellossa vuodesta 2011 kesään 2015. Hän vaikutti sinäkin aikana taidemaailmassa mm. sosiaalisessa mediassa. Taiteilija kyseenalaistaa auktoriteetit ja arvot ja sananvapauden puolustajana hän esittää kriittisiä näkökulmia, joista Kiinassa on virallisesti vaiettu.


Puu, 2010
Teos on koottu monesta eri puulajista ja puuyksilöstä. Pystyyn kuolleet rungot on kerätty lukuisista eri paikoista Etelä-Kiinan vuoristoseudulta.
Helsingin näyttelytöiden materiaalina on suureksi osaksi puu. Toinen toistaan vaikuttavampia töitä, joiden taustalta löytyvät lukemattomat puulajit ja tekniikat. Teokset tekivät todellakin vaikutuksen. Veistokset ovat suuria, temppelin sisään voi kävellä, suuren puun oksien alle mahtuu seisomaan ja kokonainen aavikkokaupungin puinen suunnitelma täyttää lähes koko yhden näyttelyhallin. 
Rypäleet, 2004
Ai Weiwei on hyödyntänyt teoksissaan antiikkijakkaroita, joita käytettiin maaseutukylissä. Niiden yksinkertainen muotokieli on pysynyt muuttumattomana satoja vuosia. Rypäleet on rakennettu 28 tällaisesta jakkarasta.
Taustalla:Valkoinen talo, 2015
Ai Weiwei on uusiokäyttänyt teokseen kokonaisen Qing-kauden kodin. Etelä-Kiinasta tuotu talo on tehty useasta eri puulajista. Siinä on käytetty perinteisiä naulattomia puuliitoksia. Samalla kun Ai Weiwei pelastaa historiallisia esineitä hän myös tuhoaa niiden alkuperäisen käyttötarkoituksen.

Ordos 100 -pienoismalli, 2011
Ordos 100 oli arkkitehtuurihanke, jonka tarkoituksena oli rakentaa huvilakaupunginosa sisä-Mongolian autiomaahan lähelle Ordosin kaupunkia. Ai Weiwei suunnitteli alueen yleiskaavan.
Monen teoksen taustalla on joko kiinalainen kulttuuri, maantiede tai historia. Itselleni ainakin oli yllätys, miten teokset kantaaottavuudestaan huolimatta - tai ehkä juuri siksi - olivat inhimillisen kauniita ja vaikuttavia.
Läpi, 2007
Teoksessa palkit ja pilarit työntyvät väkivaltaisesti antiikkipöytien läpi. Massiivinen mittakaava ja häkkimäinen rakennelma tuntuvat jopa uhkaavilta.

Kommentit

  1. Jokainen, jonka olen kuullut täällä käyneen, on kehunut näyttelyä todella vaikuttavaksi. Valitettavasti en todennäköisesti itse ehdi näyttelyä nähdä, mutta kiva että näitä Weiwein teoskuvia näkyy myös blogeissa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taiteilija kai sitä toivookin. Siis, että näyttelyistä kirjoitetaan, kuvia otetaan ja jaetaan somessa.

      Poista

Lähetä kommentti