Villieläinten muotokuvia - Nick Brandt Salon Veturitallissa
Salon Veturitallissa on tämän kevään aikana rikottu
museon kävijäennätyksiä. Jo yli 17.000
vierailijaa on nähnyt hienot Nick Brandtin Itä-Afrikassa kuvatut
eläinvalokuvat. Kuten olen aikaisemminkin todennut, ovat Veturitallin
taidemuseon tilat mieleeni. Tämäkin näyttely sopi hienosti tiilisten, kaarevien
seinien ja oviaukkojen tilaan.
Nick Brandtin näyttelyn On This Earth, A Shadow Falls
esittelee runsaat 60 suurta mustavalkokuvaa, jotka esittävät pääasiassa
itäafrikkalaista uhanalaista luontoa. Näyttelyn on tuottanut Fotografiska
Museet ja tässä Tukholman kävijöille tutussa museossa esillä ollessaan se oli myös yleisömenestys.
Kiertäessä näyttelyä tuntee olevansa keskellä lauantai
illan Avara luonto -dokumenttia. Seeprat, röpelökorvaiset elefantit, gepardit, imettävä
leijonanaaras, hylätty strutsinmuna tai kivettyneet linnut lumosivat ainakin
tämän seurueen.
Vuonna 1966 Lontoossa syntynyt Nick Brandt valmistui
1990-luvun alussa kuvataiteilijaksi. Vuonna 1995 hän pääsi kuvaamaan
Tansaniassa Michael Jacksonin ”Earth Song” –musiikkivideota ja lumoutui Afrikan
luonnosta ja eläimistä. Näyttelyssä on mahdollisuus katsoa myös näitä Brandtin
kuvaamia musiikkivideoita, joista ainakin seurueemme nuorin sai intoa tutkia
myös näyttelykuvia tarkemmin.
2000-luvun alussa Nick Brandt jätti varsinaisen ohjaajan
työnsä ja perusti Big Life Foundation –nimisen luonnonsuojeluyhdistyksen ja
omistautui kokonaan suojelutyölle ja valokuvaamiselle. Näyttelyesitteen mukaan ”Taiteilija määrittelee itsensä
taiteilijaksi, ei luontokuvaajaksi…Hän haluaa eläinkuvillaan antaa kasvot
maanosan alkuperäisille haltijoille ja toisaalta ilmentää ilmaston muutoksen
vaikutuksia eläinten elinolosuhteisiin.”
Taiteilija on korostanut, että ”läheisyys on valtavan
tärkeää, kun haluaa vangita eläimen persoonallisuuden”. Tätä asiaa jäi aika
monen valokuvan edessä pohtimaan. Etenkin norsuja on kuvattu niin läheltä, että
kärsän karvat ja nahan poimut ovat aivan selkeästi nähtävissä. Hänen
valokuvansa ovat muotokuvia villieläimistä. Vaikuttavia ovat myös laajakulmalla
otetut kuvat suurista eläinlaumoista. Kuvat on otettu filmikameralla ja ne on
vedostettu sävytetyiksi printeiksi.
Joidenkin kuvien yhteydessä oli enemmänkin tietoa kuvan
tilanteesta tai sen taustoista. Mielenkiintoisia olivat mm. soodaisen järviveden johdosta
kuolleiden kivettyneiden lintujen taustatekstit. Joidenkin kuvien yhteydessä
Brandt on halunnut myös selvittää savannin olosuhteita valokuvauksen kannalta.
Pilvetön aurinkoinen päivä kun ei ole valokuvauksen kannalta se paras, joten
monessa Brandtin valokuvassa pilvillä onkin suuri merkitys.
Valtakunnan päälehti teki näyttelyn avauduttua positiivisen arvostelun näyttelystä, jonka ehkä keskeinen sanoma oli ”viekää lapset ja
lapsenlapset tähän näyttelyyn”. Se on tainnut tehota, sillä tänäkin lauantaina taidemuseossa
oli useita lapsiperheitä.
Näyttelystä olin kuullut aiemmin, mutta nuo Salon veturitallit oli mennyt ihan ohi. Kuvat ovat kieltämättä vaikuttavia, ehkä siksi kaupunki ja museo unohtui :P Taisin nähdä näyttelystä jonkin esittelyn kymppiuutisten loppukevennyksenä? Taas todistettiin se, ettei tarvita kuvamanipulaatioita kun hetki on oikea. Hmm, vaikuttaakohan kuvataiteilijan ammattinimike valokuvaajan katsantokulmaan? Ja kuvattu vielä filmille. Hatunnosto!
VastaaPoistaTuo Michael Jacksonin Earth Song on oman elämäni vaikuttavimpia musiikkivideoita!
Hienoa, että näyttelyyn on virrannt ihmisiä, mutta valitettavaa on se, että itse tuonne tuskin ehdin. Joten kiitos tunnelman välittämisestä. Pitääpä seurailla taiteilijan tekemisiä tulevaisuudessakin, nyt kun tajusin, että henkilö on ollut tekemässä tuota Erath Song videotakin. :)