Kesän Ruotsi-roadtripin matkapäiväkirjaa (1), Norrtäljestä Faluniin

Kuten tämän blogin luonteeseen on aina kuulunut, toimii tämä paitsi vinkkilähteenä muille, myös matkapäiväkirjana meille itsellemme. Tänäkin kesänä teimme Ruotsi-roadtripin, tai oikeastaan muutamankin. Mutta siitä noin puolitoista viikkoa kestäneestä kesäloma-ajelusta aion nyt kirjoittaa tänne blogiin pienen sarjan kirjoituksia. Olemme siis jo useana kesänä ajelleet Ruotsissa, koska siitä nyt vaan on tullut yksi mukavimmista ajelukohteistamme. Tänä kesänä ajelimme 60 vuotta täyttäneellä ajopelillämme mukavia maanteitä ja näimme kauniita maisemia.

Olemme viime matkoilla suosineet laivareittiä Naantali-Kapellskär. Naantali on lähellä, liput ovat olleet edullisia ja etenkin reitti on lyhin ja rauhallisin. Reitillä liikennöivät myös melko uudet laivat. Näillä laivoilla meren ylitys on sujunut helposti, laivaan pääsee ajamaan jo hyvissä ajoin, kaistat ovat leveitä isommallekin autolle ja henkilökunta on ollut aina erityisen ystävällistä. Laivoilta puuttuvat risteilymatkustajat (käytännössä ainakin) sekä ohjelmat, ja satamaan saapumiset molemmissa päissä sujuvat vaivattomasti ilman ruuhkia.

Aamu Uppsalassa 

Laiva tosin saapuu Ruotsin satamaan jo klo 6.15 paikallista aikaa, joten ensimmäinen tehtävä on aina googlettaa aamiaispaikka. Tällä kertaa aamukahvit nautittiin paikassa "josta näkyy linna ja tuomiokirkko", eli Uppsalan keskustassa sijaitsevan Konditori Fågelsångenin terassilla. Leipomokahvila, joka on toiminut jo 1950-luvulta ja joka oli avoinna jo aamuvarhain. Tarpeeksi perusteluja meille.


 Perinteisesti olemme myös tehneet aamukävelyn Uppsalan kanavan rannoilla ihastellen kukkaistutuksia ja usein myös olemme poikenneet Uppsalan hienoon tuomiokirkkoon, jonka ovet avautuvat jo aamukahdeksalta. Tällä kerralla kävimme erityisesti bongaamassa vaaleanpunaista Kemiöstä louhittua marmoria, jota löytyi kuningatar Katarina Jagellonican hautamuistomerkissä.

Unesco-ruukkialue ja Öljysaari 

Jatkoimme matkaamme ja poikkesimme Engelsbergin ruukissa Ängelsbergissä. Jälleen yksi "Ruotsin parhaiten säilyneistä rautaruukeista" - niitä tosin ollaan nähty jo monia. No, tämä ruukki on kuitenkin valittu myös Unescon maailmanperintölistalle 1990-luvun alussa. Rautaruukki aloitti toimintansa 1600-luvulla ja 1700-1800-lukujen vaihteessa se oli tehokkaimpia ja moderneimpia Euroopassa. Ruukki tuotti takkirautaa ja luonnollisesti ympärille muodostui yhteisö ja sen tarvitsemat rakennukset. Alueen rakennukset, joita on jopa viitisenkymmentä, ovat säilyneet hyvin, mutta mihinkään rakennuksista ei ainakaan nyt päässyt sisälle.


Ruukki sijaitsee Ängelsbergissä ja siellä sijaitsee myös pieni saari, johon on maantieltä ja paikkakunnan rautatieasemalta hyvä näköyhteys. Itse asiassa, saareen kulkee pieni lautta, jolla oppaan kanssa pääsisi myös saarelle, Öljysaarelle. Pehr Ålund päätti vuonna 1875 rakentaa saareen yhden Ruotsin ensimmäisistä öljyjalostamoista. Raakaöljyä saareen rakennettuun tehtaaseen tuotiin Amerikasta ja tehdas jalosti siitä mm. kerosiinia, lamppuöljyjä, voiteluöljyä ja nahkaöljyä. 1950-luvulla Avestan rautatehtaan johtaja osti öljyjalostamon ja dokumentoi saaren laitteet ja rakennukset ja huolehti niiden kunnostamisesta, siksi ne ovat säilyneet tähän päivään. Nykyään jalostamo on Preem-yrityksen omistuksessa. Meidän aikatauluumme ei tällä kertaa sopinut se, että olisimme odottaneet pari tuntia seuraavan opastuksen alkamista, joten saattaa olla, että tänne pitää vielä joskus palata? 

 

Norberg - keskiaikaa, kahvia ja amerikkalainen verstas 


Seuraava pysähdyksemme oli Norbergin kunnassa. Täältä löytyi museoalue, joka oli rakennettu keskiaikaisen rautaruukin ympärille. 1970-luvulla arkeologisissa kaivauksissa löytyi keskiaikainen raudanvalmistuspaikka Lapphyttan ja nyt alueelle on rekonstruoitu tuo keskiaikainen ruukkialue. Tämä ei kuitenkaan ollut syy siihen, miksi poikkesimme kyseiseen paikkaan, vaan olin jostain bongannut, että alueella olisi amerikkalaistyylinen vanha autoverstasrakennus. Sellaisen edestä piti mennä ottamaan valokuva.

Sekin löytyi ja sattumalta paikalle osui myös mies, joka on ollut perustamassa ja rakentamassa tätä museoverstasta. Homman taustalla on ollut se, että Norbergissa oli aikanaan aivan samanlainen verstasrakennus, joka siis poikkesi täysin arkkitehtuuriltaan ja tyyliltään muista ruotsalaisista vastaavista. Korjaamon rakensi Frans Myrberg vuonna 1912 ja mallin hän oli keksinyt amerikkalaisista lehdistä ja valokuvista, joita hän oli saanut Amerikassa asuneelta veljeltään. Myrberg maahantoi ja myi myös mm. T-Fordeja ja erilaisia polkupyöriä, moottoripyöriä ja koneita. 1930-luvulla toimintaa jatkoi Fransin poika Einar ja myöhemmin Erik Larsson. Korjaamon toiminta päättyi Erikin kuolemaan 1967. Rakennus siirtyi kunnalle, joka käytti sitä varastona ja kuin varkain purki sen vuonna 1975. 

Kymmenkunta asianharrastajaa, joista yksi oli tämä tapaamamme mies, päätti rakennuttaa täysin samanlaisen verstaan kotiseutumuseon alueelle ja verstas valmistui vuonna 1991. Nyt verstas oli niin sisältä kuin ulkoakin alkuperäistä vastaava. 



He olivat saaneet verstaalle jonkun verran myös esineitä alkuperäisen verstaan jäämistöstä, jotka olivat hajonneet maailmalle huutokaupan yhteydessä. Tämä harrastajaporukka oli kerännyt myös monenlaisia koneita ja ajoneuvoja niin verstaalle kuin muihin alueen rakennuksiin. 


Norbergin alueelta löytyy useita entisiä ruukkialueita tai kaivostoimintaan liittyviä rakennuksia, joista kuvien Klackbergin kaivosalue on yksi.


Yksi meidän automatkailun huveista on löytää kahviloita tai ravintoloita, joilla on jokin historia. Norbergin keskustasta löytyi kahvila, jossa söimme lounaspiirakan. Elsa Andersson oli 1880-luvulla syntynyt nainen, joka kouluttautui kondiittoriksi ja muutettuaan Norbergiin perusti sinne vuonna 1916 oman konditorian, jonka pitämistä jatkoi kuolemaansa 1930-luvulla saakka. Elsan poika jatkoi vaimonsa kanssa kahvilan ja konditorian pitämistä 1980-luvulle saakka. 1700-luvulla rakennettu rakennus kuitenkin paloi maan tasalle vuonna 2015, mutta hienon historian omaava konditoria ja  kahvila rakennettiin palaneen tilalle uudelleen pari vuotta myöhemmin.


Ruotsi-roadtripin ensimmäisen päivän kohteet kartalla.


Muistathan, että kymmeniä vinkkejä kivoista Ruotsi-kohteistakin löytyy kartasta, jonka merkkejä klikkaamalla pääset lukemaan postauksiani aiheesta.

Ja Facebookia seuraamalla tiedät, missä reissataan tai mitä ihmetellään juuri nyt. 


Kommentit