Automatkailun historiaa Kangasalan Mobiliassa

Kangasalla sijaitsee Suomen tieliikennemuseo Mobilia. Eräs tämän kesän ajeluista osui myös sinne. Kyseessä on valtakunnallinen erikoismuseo, ei siis "mikä tahansa automuseo". Autojakin toki on esillä, mutta museon alaisuuteen kuuluu hyvin monipuolinen ja laaja aihepiiri. Tänä kesänä museossa on ollut esillä näyttely suomalaisesta automatkailusta, etenkin asuntovaunuilusta. Auto edessä, mökki takana -näyttelyssä kerrottiin automatkailun historiaa, esiteltiin eri aikaisia asuntovaunuja ja -autoja.
 
Ihan mielenkiintoista. Vaikka automatkailua olemme paljonkin harrastaneet, en ollut koskaan aiemmin edes käynyt asuntovaunussa tai -autossa. Nyt siihenkin oli mahdollisuus. Esillä oli vanhojen vaunujen lisäksi upouudet myyntiesittelyssä olleet asuntoauto ja -vaunu. Oli myös mukavaa istuskella katselemassa erilaisia eiheesta kertovia vanhoja filmejä.
Leevi Launnon vuonna 1950 rakennettu asuntovaunu on kyllä aika hieno!
Automatkailun historia Suomessa on yhtä vanha kuin autonkin historia. 1900-luvun alkupuolella suosittuja autoilukohteita olivat mm. Savonlinna, Loviisa, Porvoo, Terijoki, Imatra ja Koli. Onko siis mikään muuttunut? 1930-luvulla suosituksi kohteeksi tuli Aulanko. 1960-luvulla autoilu muutenkin lisääntyi, kun autojen tuonti vapautui. Samalla luonnollisesti automatkailukin lisääntyi. Toki vapaa-ajan lisääntyminen oli myös yksi olennainen syy automatkailun yleistymiseen. Vielä 1960-luvullakin asuntovaunut olivat kuitenkin harvinaisia suomalaisilla leirintäalueilla.
 Erillisessä näyttelyhallissa on esillä erilaisia museoautoja - "klassikkoja" ja "ralliautoja".
 
Hallista bongasin myös paikallisesi kiinnostavan auton. Tämän Packardin oli Suomi-Filmin toimitusjohtaja Nils Dahlström lunastanut suoraan vuonna 1939 järjestetystä autonäyttelystä. Nykyrahaksi muutettuna auton hinta olisi ollut noin 125.000 euroa. Sota-aikaisten pakkolunastusten johdosta auto vietiin Dahlströmiltä - suoraan elokuvateatterin ulkopuolelta. Komea auto siirtyi pääesikunnan käyttöön. Auto oli marsalkka Mannerheimin käytössä jatkosodan loppuun saakka. Auton esittelytekstin mukaan Mannerheim luopui autosta vuonna 1948, jolloin se siirtyi Uudenkaupungin Telakan edustusautoksi. Vuonna 1954 auto oli päätynyt Ahvenanmaalle taksiksi. Sen jälkeen auto mm. hakattiin kirveellä kahtia venekuljetuksen johdosta. 1970-luvulla auton jäänteet päätyivät harrastajien käsiin ja yhden tulipalonkin jälkeen auton entisöinti valmistui vuonna 1986.

Mobilia järjestää paljon erilaisia tapahtumia, kannattaa tutkia ja joskus poiketa. Ja jos on vielä mukana kulkevia lapsia, niin Mobilian liikennepuisto on yksi parhaimpia, joita olen nähnyt. Parkkipaikan vieressä on lisäksi uimaranta. Sitä paitsi Mobilian museokaupan valikoima poikkeaa positiivisella tavalla monen muun museokaupan tarjonnasta. Ja jos vielä lisäisi, niin museon avoinnaoloajat ovat harvinaisen asiakasystävälliset!

Kommentit

  1. Määki kirjotin tosta näyttelystä, tykkäsin kauheesti. Tossa toisessa hallissa en oo ikinä huomannu käydäkään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muistelenkin, että sun kirjoituksestas toi idea tuohon näyttelyyn tulikin. Juu, se halli on sellainen "perinteisempi" museoautohalli. Mutta aika iso kuitenkin. Lipunmyynnistä sai poletin, jonka kanssa sai sieltä hallista oven auki.

      Poista

Lähetä kommentti