Ukko-Pekka Rauman asemalla

Pidempään blogia lukeneet tietävät perheemme kiinnostuksen myös juniin ja rautatieasemiin. Niitäkin on vuosien aikana bongattu aika tavalla. Viime viikolla Rauman ja Porin väliä liikennöi Ukko-Pekka -vetoinen museohenkilöjuna. Tämä veturimalli edustaa jotenkin suomalaisten höyryveturien komeinta kastia. Veturit rakennettiin vuosien 1939 ja 1957 välisenä aikana Lokomon tai Tampellan konepajoilla. Näistä kaksi veturia on vielä liikenteessä. Raumalla vaunuja veti Hr1 1009. Veturin omistaa yksityinen yritys ja sen tilausliikenteestä vastaa Höyryveturimatkat 1009 Oy. Veturin kotipaikka on Kouvolassa. Sen toisen Ukko-Pekan omistaa VR. Tämä Raumalla vieraillut Ukko-Pekka on valmistunut sodan jälkeen vuonna 1948 Tampereella Lokomon tehtailla.


Rauman vanha punaiseksi maalattu asemarakennus on valmistunut 1897 sen jälkeen kun Rauman kaupunki oli rakentanut yksityisen rautatieyhteyden Rauman ja Kokemäen välille (yhteys Pori-Tampere -radalle). 1950 tämä Suomen ainoa kunnallinen rata siirtyi VR:lle. Henkilöliikenne radalla päättyi 1980-luvun lopulla.
Rauman aseman lähellä on myös muistomerkiksi jätetty höyryveturi "Pikku-Jumbo". Ukko-Pekkaa paljon pienempi veturi on valmistunut myös Lokomon tehtaalla vuonna 1952.

Eipä taida pelkästä tilausliikenteessä olleesta junasta saada museobongausta?

Kommentit