Oléronin saaren murhenäytelmä - syy seuraavaan matkakohteeseen
Port Caledonian haaksirikon muistokyltti Saint Denisin hautausmaalla. |
Kotikaupunkini Uusikaupunki on aina ollut merkittävä
merenkulkukaupunki. Uusikaupunkilaisia purjelaivoja seilasi vuosikymmeniä
kuljettaen rahtia maailman merillä. Yksi uusikaupunkilaisomistuksessa ollut
purjelaiva oli parkkilaiva Port Caledonia, jonka omisti uusikaupunkilainen J.A.
Zachariassen & Co –niminen varustamo.
Näkymä Charissonin majakalta kohti Antiochen karikkoa. |
Alus oli talvella 1924 matkalla salpietarilastissa Perusta
Ranskaan. Muutamaa mailia ennen La
Rochellen satamaa Biskajanlahdella laiva ajautui myrskyssä Oléronin saaren
lähellä sijaitsevalle Antiochen karikolle, johon laiva haaksirikkoutui. Joulukuun toisena päivänä 1924
Port Caledonia upposi vieden mukanaan koko 25-henkisen miehistön.
Charissonin majakka Oléronin saaren pohjoiskärjessä. |
Tämä rannikko oli koitunut monen muunkin aluksen kohtaloksi
jo ennen Port Caledoniaa, ja myös sen jälkeen. Erityiseksi tämän haaksirikon tekee
se, että tuo karikko sijaitsi lähellä Oléronin saaren rantaa, Saint Denisen
kylää. Kylän asukkaat näkivät, miten laiva ja sen miehistö kamppailivat
hengestään. He koettivat päästä pelastamaan miehistöä, mutta saaren jyrkät
rannat ja kova myrsky esti pelastustoimet. Saaren asukkaat joutuivat
seuraamaan, miten yöllä karille ajautuneen aluksen mastot ja miehet yksi
kerrallaan upposivat. Viimeinen merimies heittäytyi uppoavasta laivasta
seuraavana iltapäivänä. Ketään ei voitu pelastaa. Miehistöstä kahdeksan oli
suomalaisia.
Myrskyn laannuttua miehistön ruumiit nostettiin ylös ja heidät haudattiin kylän hautausmaalle
juhlallisesti. Koko saaren asukkaat osallistuivat hautajaisiin. Myöhemmin Suomen valtio pystytti haudalle muistokiven. Port Caledonian muisto elää yhä vielä saarella. Muutama
vuosi sitten sukeltajat löysivät lähes 90 vuoden jälkeen Port Caledonian hylyn.
Hylystä nostettiin laivakello, joka konservoinnin jälkeen laitettiin esille
saaren pohjoiskärjessä sijaitsevaan Chassironin majakkaan.
Olin vuosia suunnitellut, että jos joskus kuljen tuolla
seudulla, käyn myös Saint Denisin hautausmaalla. Tämän Ranska-ajelun yksi kohde oli siis Oléronin saari. Saari on Korsikan jälkeen Ranskan toiseksi suurin saari ja sinne on vuodesta 1966 lähtien päässyt pitkää maantiesiltaa pitkin. Saint Denisin kylä on aivan saaren pohjoiskärjessä, jossa myös Charissonin majakka sijaitsee.
Oléronin saarelle pääsee mantereelta Marennes-nimisestä kaupungista pitkää siltaa pitkin |
Kävimme katsomassa majakan alakerrassa olevan pienen museon, jonka tärkein esine tuntui olevan juuri tuo Port Caledonian laivakello. Mies kiipesi raput myös majakan huipulle. Majakan juurella oli kaunis puisto, jossa oli myös muistolaatta ja -merkki Port Caledonialle. Nurmikolle oli laitettu myös muiden Antiochen karikolle haaksirikkoutuneiden alusten muistolaattoja.
Kävelimme majakalta rantaa pitkin kohti Saint Denisen kylää. Karikon kohdalla oli merimerkki ja saaren ranta todellakin oli jyrkkä. Olimme siis paikalla, josta kyläläiset olivat katselleet tuota murhenäytelmää. Siinä kohdassa oli myös lyhyt kadunpätkä, joka oli saanut nimekseen rue Port Caledonia.
Itse hautausmaa oli pieni ja rauhallinen. Port Caledonian muistokivi erottui heti hautausmaalta. Hetki hautausmaalla oli kaunis, kevään lämpö, lintujen laulu, eikä missään yhtään muuta ihmistä. Nyt se vierailu on suoritettu.
Merimiesten elämä on ollut ennen aikaa täynnä vaaroja ja seikkailuja. Luulen, että nykyisin paljon turvallisempaa. Surullinen tarina, mutta hienoa kun haaksirikkoisia on muistettu.
VastaaPoistaKoskaan ei tiennyt, tuleeko merimiesisä kotiin takaisin.
Poista