Ruotsin länsirannikon helmiä: Fjällbacka, Hamburgsund, Smögen, Lysekil. Ruotsi-roadtrip 2024, 4.

Fjällbacka.

Kesällä 2018 ajoimme viimeksi Ruotsin länsirannikolla, mutta silloin vietimme näillä seuduilla vain pari päivää. Siitä lähtien meillä oli mielessä, että tänne on palattava paremmalla ajalla. Viime kesänä suuntasimme Ruotsin itärannikolle aina etelään asti, ja nyt oli vuorossa länsirannikko. Vierailimme monessa länsirannikon kaupungissa Fjällbackasta Halmstadiin. Tässä muutamia kirjoituksia ja tunnelmia matkaltamme Fjällbackasta Lysekiliin.

Tämä seutu on kyllä kaunista. Autollakin ajaessa voi ihailla paljaita kalliorantoja ja avaraa merta. Vanhat kalastajakylät sijaitsevat aivan meren äärellä, kallioiden suojassa. Tiet seurailevat rannikkoa, mutta liikkuminen on ajoittain hidasta, sillä rannikko on täällä jo vuonomaista, ja usein paluumatka täytyy tehdä samaa reittiä pitkin takaisin.

Länsirannikolla talot muuttuvat sisämaahan verrattuna erinäköisiksi. Rakennukset ovat yhä siistejä ja hyväkuntoisia, mutta punamullan sijaan ne on maalattu vaaleilla väreillä, kuten valkoisella tai pastellisävyillä. Rannoille on rakennettu paalujen varassa olevia venevajoja, jotka ovat yleensä punaisia ja joissa on usein myös kesäasuntoja. On vaikea erottaa, mitkä rakennukset ovat vanhoja ja mitkä uusia. Kalliot ovat rosoisia ja kohoavat korkealle. Tämä maisema oli ehdottomasti kesän roadtripin hienointa.

Fjällbacka.

Länsirannikon pohjoisin pysähdyksemme oli idyllinen Fjällbacka, jossa kävimme jäätelöllä ja kävelyllä. Tämä vanha kalastajakylä on joillekin tuttu Camilla Läckbergin dekkareista, toisille taas siitä, että Ingrid Bergman vietti täällä kesiään. Monelle matkailijalle Fjällbacka on suosittu lomakohde tai vierassatama länsirannikolla. Erityisesti norjalaiset viettävät täällä lomiaan, sillä Norjan rajalta on alle tunnin ajomatka. On vaikea antaa vinkkejä nähtävyyksistä, sillä Fjällbackan viehätys piilee sen tunnelmassa ja upeissa näkymissä eri näköalapaikoilta. Täältä lähtee myös kuljetuksia Ruotsin läntisimmille saarille, Väderöarnaan.

Hamburgsund jäi mieleen jo edelliseltä matkalta. Pitkä kapea merensuntti, jota reunustavat sekä korkeat kalliot että idylliset kauniit rakennukset. Siellä pysähdyimme kahville. Jos tuolla päin liikutte, niin suosittelen poikkeamaan tämän salmen rannalla.

Hamburgsund.

Smögenin laituria, 600 metriä pitkää "Bryggania," pidetään länsirannikon tunnetuimpana ja suosituimpana turistikohteena. Kallioinen merenranta on täynnä pieniä, värikkäitä rakennuksia, jotka sijaitsevat kallion ja meren välissä. Näissä rakennuksissa on kesähuviloita, putiikkeja ja baareja, ja niiden edustalla kulkee meren päälle rakennettu laituri. Laiturin rannassa on usein nähtävissä upeita veneitä.

Smögen.

Viime kerralla kävelimme vilkkaan laiturin päästä päähän, ihailimme näitä viehättäviä rakennuksia ja hämmästelimme norjalaisten upeita moottori- ja purjeveneitä, jotka oli kiinnitetty vieri viereen. Laiturilla oli niin paljon väkeä, että ihmisiä piti väistellä jatkuvasti. Tällä kertaa Smögenin laituri oli kuitenkin yllättävän rauhallinen, ehkä samaan aikaan pelatun jalkapallon loppuottelun takia.

Päätimme ex tempore lähteä pienelle venematkalle. Smögenin laiturin ja läheisen Kungshamnin keskustan välillä kulkee ainakin kesäisin säännöllisesti kaksi puuvenetaksia, jotka vievät matkustajia laiturista laiturille 50 kruunun hintaan. Me teimme edestakaisen matkan auringon jo laskiessa ja kävimme mielenkiintoisia keskusteluja veneen omistaneen yrittäjän ja venettä kuljettaneen miehen kanssa.

Lysekil on myös perinteinen rannikkokylä, joka on nykyään suosittu matkakohde. Me yövyimme siellä ja tutustuimme kaupunkiin kävellen. Paikan historiaan liittyy vahvasti sillinkalastus ja kylpylät, sillä 1800-luvun puolivälissä Lysekilistä tuli kuuluisa kylpyläkaupunki. Parasta täällä oli kuitenkin luonnon kauneus – meri ja kalliot ovat aivan upeita.

Lysekil.

Kaupungin rannalle on rakennettu tyylikäs yli kilometrin mittainen puulaituri "Västerhavspromenaden". Se kulkee meren ja kallion välissä, ja maisemat ovat mahtavat. Reitti on myös esteetön, joten siitä pääsee nauttimaan helposti.

Lysekilin kirkko sijaitsee korkealla kalliolla, ja jo pelkästään maisemien takia sinne kannattaa kiivetä. Tämä graniitista rakennettu kirkko on vuodelta 1901. Kirkon lähellä on myös näköalatorni, josta avautuu hieno näkymä ympäristöön.

Kirkon ja sataman välissä on "Vanha kaupunki", jossa kannattaa kävellä pitkin kapeita kujia ja ihailla vanhoja taloja idyllisine pihoineen. Monissa taloissa on myös laatta, joka kertoo rakennuksen historiasta.

Lysekilin sataman parkkipaikalla oli kesäsunnuntain tapaan autokokoontuminen.

Lähellä Lysekiliä, Brastadissa, löytyy kalliopiirroksia, niitä löytyy länsirannikolta kyllä useammastakin paikasta. Tämä kuva on Brastadista.

Edellinen Ruotsi-roadtripin kirjoitus löytyy täältä. Ja seuraava etappi täältä.

Seuraa blogia myös Facebookissa.

1. Alue on saanut paljon vaikutteita Norjasta, monella tapaa.

2. Tuo on tosiaan mielenkiintoista, että se muuttuu, millaisia talot ovat. Toisaalta, niin se on Suomessakin.

1. Kyllä, olisi mielenkiintoista tietää, mikä sen tuolla Ruotsissa aiheuttaa.