Götan kanavasta voi nauttia myös autoillen
Runsaat 200 vuotta sitten ryhdyttiin Ruotsin läpi mereltä
merelle suunnittelemaan merikanavaa. Ruotsin laivaston upseeri Baltzar von
Platen johti kanavan suunnittelutyötä, tuki tuli kuninkaalta. Hanke oli aikansa
suurimpia ja haasteellisimpia rakennusprojekteja tuon ajan Ruotsissa. Lähes
60.000 työläistä ja ruotsalaista sotilasta osallistui kanavan rakentamiseen seuraavan parin vuosikymmenen
aikana. Kanavan ja sen sulkujen teknisestä rakentamisesta vastasi skotti
insinööri Thomas Telford. Kanava valmistui vuonna 1832, lähes 190 vuotta sitten
siis!
Kanavaa pitkin voi siis kulkea korkeintaan 7 metriä leveällä
aluksella Itämereltä Pohjanmerelle Ruotsin keskikohdilta. Lännestä Pohjanmereltä noustaan Götajokea
ja Trollhättanin kanavaa (82 km ja 6 sulkua, uusin reitti Götan kanavaa leveämpi) Vänerniin, sitten Götan kanavaa pitkin Vätterniin ja edelleen kanavaa pitkin
Itämerelle itään. Itse kanavaa on noin 190 km ja siinä on koko matkalla kaikkiaan 58 sulkua ja 50 siltaa. Reitti kulkee kaikkiaan viiden järven läpi.
Jotenkin käsittämätöntä, että kanava on yhä käytössä,
pääasiassa huviveneiden. Moni suomalainenkin on purjehtinut tai moottoriveneillyt kyseistä kanavareittiä pitkin. Ja tämä kirjoitus ei todellakaan kerro siitä. Kulkeminen kanavissa ja käyttäytyminen suluissa on aivan oma juttunsa, josta minulla veneettömällä ei ole mitään käsitystä. Mutta kanavasta ja sen suluista voi nauttia myös vaikka autoillen. Ainakin tällaisten tekniikan historiasta kiinnostuneiden mielestä on varsin mielenkiintoista seurata kesäistä kanavaliikennettä, sulkujen avaamisia ja sulkemisia, nostosiltojen toimintaa jne. Monella sulkupaikalla on lisäksi matkailupalveluita, kahviloita, vierasmajoja, puistoja, museoitakin.
Seuraavassa muutamia Göta-kanavan sulkuja, joilla me olemme käyneet tätä kanavaa ihmettelemässä.
Göteborgista kohti Vänerniä on reittinä Götajoki ja Trollhättanin kanava. Trollhättanin kaupungin kohdalla on mahdollisuus käydä katsomassa niin vanhoja historiallisia, käytöstä poistettuja sulkurakennelmia kuin seurata nykyisten, vuonna 1916 valmistuineiden sulkujen toimintaa.
Muut sulut, jotka tällä paikalla ovat näkyvillä ovat vuodelta 1800 ja 1844. Sulkualue on kaunis puisto, josta löytyy ainakin myös museo, kahvila, wc ja vierasvenesatama.
Trollhättanin vanhat, 1800-luvun sulut |
Ja kuten aikaisemmassa kirjoituksessa jo kerroinkin, voi sulkujen toimintaa katsella myös Söderköpingin kaupungin kohdalla.
Hieno kanava. Juuri kävin tuossa Söderköpingin sululla katselemassa. Toiveena onkin joskus kulkea veneellä koko kanavan läpi.
VastaaPoistaSe olisi varmasti hienoa, toisaalta mietin maakrapuna myös sitä, että voi olla myös aika stressaavaa ne ahtaat ja vilkkaat sulut.
Poista