Katolisempi kuin luulit, aikamatka Suomen historiaan
Paitsi kotikaupunkini 400- tai itsenäisen Suomen 100-vuotisjuhlaa,
juhlitaan myös reformaation 500-vuotisjuhlaa. Lokakuussa tulee kuluneeksi 500
vuotta siitä, kun Martti Luther naulasi ne teesinsä. Mutta eihän se Suomenkaan historia
siitä vasta alkanut.
Hattulan keskiaikainen kirkko. |
Me olemme vuosien aikana retkeilleet ja ajelleet
monenlaisissa paikoissa. Välillä on kierrelty Markus Hiekkasen ”Suomen
keskiaikaiset kirkot” –opus kainalossa Suomen vanhoissa kirkoissa, toisina
kesinä on soudettu vaikka sinne Köyliönjärven keskellä olevalle Kirkkokarille
tai käyty Ruotsin tai Keski-Euroopan pyhiinvaelluskaupungeissa ja –kirkoissa.
Kohteeksi on riittänyt se, että meillä on ollut siihen jotain mielenkiintoa,
että se on jotenkin liittynyt historiaan tai että paikalla tai kohteella on
ollut joku tarina. En myönnä olevani kovin uskonnollinen, mutta tietoisuus
paikkojen historiasta tai niihin liittyneistä uskomuksista ei kuitenkaan ole
jättänyt kylmäksi. Ja pitää myöntää, että niin Ranskan tai Espanjan
pyhiinvaelluskirkot kuin vaikka Hattulan keskiaikainen kirkkokin ovat saaneet
nämäkin matkailijat hetkeksi hiljentymään.
Sain käsiini Emil Antonin kirjoittaman, tänä keväänä julkaistun
kirjan ”Katolisempi kuin luulit” (Kirjapaja 2017). Olen lukenut kirjaa jotenkin
jopa lapsellisella innolla. Olen lukenut kirjaa tuolle kuskilleni ääneen tämän
kesän ajeluilla. Vaikka olen lukenut aikanaan Suomen historiaa koulussa ja työssänikin
historia on läsnä, silti kirja tarjoaa minulle jatkuvasti oivalluksia, joita ei
haluaisi edes myöntää. - Niin, näinhän
se oli, totta, enpä ole ajatellutkaan. Vaikka olenkin käynyt lähes
lukemattomissa keskiaikaisissa kirkoissa tai niissä linnoissa, jotka meillä vielä
ovat, vaikka olen ollut kiinnostunut asioista, silti tuo katolisuus Suomen
historiassa, taiteessa, kulttuurissa ja tavoissa, se on jotenkin ollut minulle
vierasta. Enkä kai ole ainoa. Suomi kuitenkin oli katolinen sen toiset 500
vuotta ennen reformaatiota.
Kirjan takakannessa todetaan: Katolisempi kuin luulit on matka Suomen historian vuosisatoihin ja
niiden jälkiin nykyajassa. Se on mainio katsaus maahan, jonka
umpiluterilaiseksi luultu kulttuuri on versonut katolisesta maaperästä.
Lukuelämystä laajentavat moninaiset kirjallisuus-, taide- ja menovinkit. Itse asiassa nuo vinkit ovat ehkä kirjan hauskinta antia, ainakin
tällaiselle retkeilijälle. Tosin oli hauska huomata, miten monia kirjoittajan
antamia vinkkejä olemme jo vähän tiedostamattammekin toteuttaneet.
Kirjan luvut etenevät ajassa kohti nykyaikaa. Kaikki alkaa
1100-luvulta piispa Henrikistä sekä hänen vaikutuksestaan ja jäljistään
myöhemmässä historiassa. Kirjoittaja tuo hienosti esille sen, miten
maahanmuuttajat voisivat toimia tämän päivän Henrikeinä, joiden uskonnosta ja
tavoista voisimme ottaa vaikutteita.
Yksi menovinkki on osallistuminen Pyhän Henrikin pyhiinvaellukselle, joka suuntautuu Köyliön Kirkkokarille. Me teimme oman vaelluksemme sinne viitisen vuotta sitten. Rannassa oli soutuvene, jota sai lainata (kai) ja soudimme Kirkkokariin, jossa on muistokivi ja jonkinlaisen rakennuksen jäänteet. Paikka on siis oletetun Henrikin surman kohdilla. |
Seuraavassa luvussa käsitellään 1200-lukua ja dominikaaneja.
Taas piti oikein hymähtää tälle kuvaavalle lauseelle: Varhaisimmassa Suomessa (eli Turussa) dominikaanit hallitsivat
katukuvaa lähes kolmesataa vuotta – siis kolme kertaa kauemmin, kuin Suomi on
nyt ollut itsenäinen. Pidin juuri tästä kirjoittajan tavasta pudottaa
lukija aina maan pinnalle.
Naantalissa vietetään heinäkuussa Birgitan yötä, jossa muistellaan Pyhää Birgittaa ja kaupungin birgittalaisluostaria. Olemme olleet muutaman kerran seuraamassa tapahtumaa. |
Pyhän Birgitan "jalanjäljissä" olemme matkailleet myös Vadstenassa, jonka tuomiokirkossa mm. tämä Birgitan relikvaario on esillä. |
Eri luvuissa tulevat käsitellyiksi mm. Naantalin
birgittalaisnunnat ja Hattulan kirkot (ilolla huomasin, että myös tämä blogini
oli päässyt kirjaan). 1500-luvun osuudessa käydään läpi niin Kustaa Vaasa kuin
riitelevät poikansa puolisoineen. 1600-luvun osuudessa käsitellään
luonnollisesti Kustaa II Aadolfia ja hänen seuraajaansa, katolista kuningatar
Kristiinaa.
Kuningatar Kristiinan kirjoittama kirje. Livrustkammarenin näyttelyssä 2013. |
1700-luvun osuudessa käsitellään mm. rukoilevaisuutta ja
1800-luvun osuudessa suomalaisuuden syntyä.
Kirjaa lukiessa tulee jatkuvasti se olo, että tästäkin
asiasta pitäisi lukea vielä lisää. Ja ihan oikeasti, kannattaa miettiä - Suomi
todellakin on katolisempi kuin luulit.
Kirjan kirjoittaja Emil Anton muuten esittelee kirjaansa
Turussa 17.8. Lisätietoa tästä.
Seuraa blogiani myös Facebookissa, niin tiedät, missä nyt ollaan menossa.
Tykkään makoilla vierailla kirkoissa. Monta kaunista on tullut nähtyä.
VastaaPoistaKyllä kirkot todella ovat usein vaikuttavia.
PoistaOikein paljon kiitos tästä erittäin mielenkiintoisesta postauksesta. Luen oikein hartaasti ja tunteella kirjoittamaasi, koska tuo tunne on minulle hyvin tuttu. Historian lukeminen avaa maailmaa ja näkökantoja valtavasti, samalla kun saa paljon uusia kokemuksia. Jokainen paikkakunta, rakennus ja esine ikään kuin alkaa elämään omaa elämäänsä siinä silmien edessä. Niin, Suomi on todellakin vanhempi kuin monikaan tulee ajatelleeki.
VastaaPoistaInnostuin tuosta kirjasta niin että se on minun hankittava.
Kiitos palautteestasi. Minäkin muuten lueskelin paljon taas tekstejäsi, kun olimme viime viikolla Tukholman ympäristössä.
Poista