Päivä Tukholmassa

Tein kahden teini-ikäiseni kanssa päiväristeilyn Tukholmaan. Turusta mentäessä sehän tarkoittaa sitä, että laiva on aikaisin aamulla Tukholmassa ja sieltä on poistuttava, sillä paluumatka illalla tapahtuu sitten jo eri laivalla. Mutta Turusta on niin kätevä mennä ja laivallaoloaika on sopivan lyhyt, joten sen mukaan sitten mentiin. Me matkustimme Viking linen uusimmalla Gracella, joka oli mukavan siisti ja rauhallinen laiva. Myös paluulaiva Amorella oli kaikin puolin rauhallinen näin alkukesän viikkovuoroilla. Vikingillä olen ennenkin kiinnittänyt huomioni siihen, että henkilökunta on usein jo vähän iäkkäämpää (tämä siis positiivisessa mielessä) ja huomioi matkustajat hienosti. Pelkästään esimerkiksi se, että käytävällä vastaantuleva henkilökunta tervehtii, luo miellyttävän vaikutelman. En ole sitä kovin usein esimerkiksi suomalaisissa hotelleissa havainnut.
Laiva on satamassa jo puoli seitsemän aikaan aamulla. Kaupat, museot ym. avautuvat pääsääntöisesti vasta kymmeneltä. Tämä on se suurin ongelma. Nyt oli onneksi upea keli. Jo aamulla aurinko paistoi ja lämpöä oli parisenkymmentä astetta. Terminaalissa on säilytyslokeroita (toimivat myös euroilla - 5€), joten jätimme ylimääräiset tavarat sinne päiväksi. Me lähdimmekin satamasta itään ja kävelimme Folkungagatania Södermalmin kaupunginosaan. Poikkesimme sinne kallion päälle Fjällgatanin näköalapaikalle. Sieltä oli mukava hetken katsella laivastamaa, Tukholman aamuliikennettä ja muutenkin aurinkoiseen päivään heräävää Tukholmaa.

Tällä alueella en ollutkaan aikaisemmin käynyt. Tukholma kun ei ole mikään kaikkein tutuin kaupunki. Usein tulee ajettua vain läpi, kun jatkaa matkaa jonnekin muualle. Toki näitä päiväreissuja on tullut ennenkin tehtyä. Moni kehuu Söderiä mukavaksi ja trendikkääksi kaupunginosaksi. No, kaupoissa ei tällä kertaa tullut käytyä. Mutta mukavia vanhoja rakennuksia kuitenkin löytyi. Nousimme Fjällgatanilta vielä portaita ylemmäksi ja sieltä jatkoimme sitten Medborgargsplatsenille.

Aukion vieressä oli Scandic Malmen hotelli, johon menimme nauttimaan pitkää aamiaista ja kuluttamaan aikaa. Yhdeksän aikoihin jatkoimme sitten kävelyä kohti Slussenia ja vanhaa kaupunkia.

Gamla Stanissa voisin viettää koko päivän. Vaikka se onkin kesäaikana aikamoinen turistipyydys, niin tykkään sen putiikeista, näyteikkunoista, kahviloista ja kujista. Ja turistihan sitä itsekin on.

Tukholman perinteiset museot - kuten kaikki kuninkaalinnan museoista tai vaikka keskiajan museo ovat mielestäni tosi vähän avoinna. Kesäaikanakin ne ovat avoinna vaan 10-17 - ja tietenkin maanantaisin kiinni. No, suurkirkko oli avautunut jo ennen kymmentä. Sielläkään en ollut koskaan kunnolla käynyt. Kolme vuotta sitten saimme vain kurkata sivuovesta, kun satuimme olemaan samalla viikolla Victorian häiden kanssa ja kirkkoa koristeltiin juuri. Kirkosta jäivät mieleen hopeakoristeinen alttari, kuninkaallisten penkit ja Pyhä Yrjö ja lohikäärme.

Livlustkammarenin aukeamista odotellessa ehdimme vähän katsella tasatunnein tehtävää vahdinvaihtoa. Puolenpäivän aikaan oli sitten se päivittäinen isompi vahdinvaihto. Sitä katselimme vähän kauempaa, aasialaisturistit Ipadiensa kanssa saivat mennä minun puolestani eturiviin.

Livlustkammaren-museoon olen aina "yrittänyt" mennä. Eli nyt oli siis ensimmäinen kerta. Museo, jossa ei ollut ruuhkaa ja museo, jossa oli pääosa aidoilla esineillä. Se tekee minuun suuremman vaikutuksen kuin erilaiset multimediavempeleet. Kustaa II Aadolfin historia on aina kiehtonut. Ehkä osittain sen takia, että hän perusti myös kotikaupunkini Uudenkaupungin. Kävimme eräänä kesänä hänen kuolinpaikallaan Lützeinssä. Toinen lapsistamme oli silloin 6-vuotias ja hänelle heräsi tuolla pienessä kappelimuseossa ihmeellinen kiinnostus tähän kuninkaaseen. Oli siis ihan kiehtovaa nähdä hänelle kuuluneita esineitä - ja se hänen hevosensa.

Yläkerrassa oli juuri avautunut näyttely Kustaa II Aadolfin tyttärestä Kristiinasta, josta tuli 6-vuotiaana kuningas isänsä kuoltua tuolla Lützenissä.
Loppupäivä olikin lähes kokonaan varattu sitten teinien toiveille. Molemmilla ovat omat kiinnostuksen kohteensa ja tiesivät tarkkaan mihin kauppoihin on päästävä. Välillä kävimme kuitenkin vastaan tulleessa Konserthusetissa. Sen julisteet kun mainostivat, että juuri sinä päivänä oli avautunut näyttely siitä, miten Nobel-juhlallisuuksien valmistelut vaikuttavat talon arkeen ja olihan siinä vähän Alfred Nobelista ja hänen testamentistaankin. Siellä olisi myös järjestetty opastettuja kierroksia itse konserttisaliin ym. Aulatilat olivat tyylikkään art deco -henkiset, talo kun on rakennettu 1920-luvulla.
Laiva lähti paluumatkalle illalla kahdeksalta, joten paluumatkalla satamaan ehti vielä kulkea vanhan kaupungin katuja. Viking Linen terminaalin vieressähän on uudehko museo, Fotografiska, joka on hienosti avoinna jopa iltayhdeksään. Joten siinäkin saisi vielä aikaa kulutettua, jos laivan lähtöön on  aikaa.
Mukava alkukesän reissu!

Livlustkammarenista museohaasteeseen 20/2013
Suurkirkosta kirkkohaasteeseen 8/2013

1. Mukavaa kun jaksat laittaa runsaasti kuvia, näitä on mukava katsella. Ja kiitos postauksesta muutenkin, sain pieniä vinkkejä itsellenikin jos joskus saisin Tukholman reissun järjestettyä :) Tuota Livlustkammarenia on moni kehunut.