Hiljaista formulamatkailua


Formulakausi käynnistyy ensi viikonloppuna. Vuosien varrella, pitkilläkin automatkoilla (vaikkapa 5000 km kahdessa viikossa tai 8000 km kolmessa...) taka- ja etupenkki pidetään tyytyväisenä sopivilla pysähdyspaikoilla. Näissä kirjoituksissa onkin jo tullut esille mm. taidekohteita, museoita, kirkkoja, rautatiemuseoita jne., joita bongataan matkan varrelta.

Reissatessa voi harrastaa myös ilmaista formulamatkailua. Meidän pojat ajelivat ainakin nuorempana formuloita pleikkarilla ja erilaiset radat tulivat tutuiksi myös oikeista televisiosta katsotuista ajoista. Jos siis reissuilla on sattunut formularatoja matkan varrelle, on takapenkki tullut tyytyväiseksi pelkästään paikan päällä käymisellä. Kertaakaan emme ole ajoja olleet katsomassa. Tässä nyt kuitenkin vähän formula-aiheisia muisteluita näin kauden alkamisen kunniaksi.

Toukokuussa ajetaan aina legendaarinen Monacon Grand Prix Monte Carlon mutkaisilla ja kapeilla kaduilla. Monacon kisa on ajettu jo 1920-luvulta lähtien. Reitti kiertää Monte Carlon ja La Condaminen kaupunkien kaduilla ja rata on täynnä ylä- ja alamäkiä ja tiukkoja mutkia.

Suomalaisista Monacon kilpailun ovat voittaneet kerran niin Keke, Mika (Häkkinen) kuin Kimikin. Monaco nyt on kaupunkinakin jotakin erityistä, formularataa sieltä ei sanan varsinaisessa merkityksessä kuitenkaan löydä. Elämys on kuitenkin ajella samoja reitteijä niin Casinon editse kuin sikaanista ja tunnelistakin.
Monacon teillä ajeltiin kesällä 2005.

 
Heinäkuussa ajetaan Saksan osakilpailu. Se ajetaan tänä vuonna Nürburgringillä (joka toinen vuosi Hockenheimringillä). Nürburgring sijaitsee Pohjois-Saksassa lähellä mm. Koblenzin ja Bonnin kaupunkeja.
Meno Nürnburgringille - Pohjois-Saksassa - oli aikamoista siksakkia!
Myös tämä rata on perinteinen, ensimmäinen kisa on ajettu jo 1920-luvulla. Vanha rata jäi pois käytöstä 1976 Niki Laudan vakavan onnettomuuden jälkeen. Nykyinen F1-rata on vajaat viisi kilometriä pitkä ja on tavallaan osa vanhaa rataa. 

Poikkesimme katsomassa rataa kesällä 2009. Silloin se oli juuri avautunut mittavien kunnostusten jälkeen. Inforakennuksessa oli myös erilaisia näyttelytiloja ja myymälöitä.

Olimme paikassa maanantaina, kun formulakisat olivat olleet juuri edellisenä päivänä. Ajelimme vähän varikkoalueilla katselemassa tallien purku- ym. töitä. Voittaja oli ollut Red Bull -tallin Mark Webber.

 
Elokuun lopussa ajetaan Belgian osakilpailu. Se ajetaan Span radalla. Rata on myös rakennettu jo 1920-luvulla ja on pituudeltaan noin seitsemän kilometriä. Kimi Räikkönen on ajanut Span radalla neljä kertaa osakilpailuvoittoon.


Tätä rataa kävimme katsomassa myös kesällä 2009. Edelliseen rataan verrattuna puitteet olivat huomattavasti karummat. Alueella oli ollut juuri jokin italialaisten urheiluautojen tapahtuma.

 
Vuoteen 2007 saakka San Marinon osakilpailu järjestettiin Italiassa Imolan kaupungissa sijaitsevassa Enzo e Dino Ferrari-radalla. Kävimme katsomassa rataa kesällä 2007 ja todella huonokuntoiselta rata näyttikin. Rata on tunnettu myös ikävästä osakilpailusta vuonna 1994. Saman viikonlopun aikana radalla menehtyi kaksi kuljettajaa, joista toinen oli kolminkertainen brasialainen maailmanmestari Ayrton Senna.
Tältä Imolassa näytti kesällä 2007.
Ferrarit kuuluvat olennaisesti formulamaailmaan. Ferrarien kotipaikka on Italian Maranellossa.
Tehtaiden ja testiradan lisäksi tästä pikkukaupungista löytyy Ferrarin näyttelyhalli tai museo - Galleria Ferrari ja muutamia aiheeseen liittyviä kauppoja. Täällä kävimme kesällä 2007, eräänä lauantaina, jolloin Suomen - ja Ferrarin - Kimi oli juuri voittanut aika-ajot. Haastattelua seurasimme paikallisten kanssa kaupungin kirkon viereisessä kahvilassa.
Maranellon kirkonkellojahan soitetaan aina, kun Ferrari on voittanut osakilpailun. Sen verran iso asia formulamenestys on tehtaasta elävälle kaupungille. Seuraavana päivänä kelloja soitettiin, sillä Kimi Räikköinen toi Silverstonen radalta osakilpailuvoiton Ferrarille (30.6.2007).






Ferrarin tehtaan työntekijä halusi tulla esittelemään meille myös omaa oldtimeriään.



 




Kommentit