Sibelius 150 v ja itsenäisyyspäivä
Aika hyvin osuvat Suomen itsenäisyyspäivä ja Jean Sibeliuksen 150-vuotispäivä parin päivän tarkkuudella yhteen. Siksi siis paikallisen mieskuoron perinteisen itsenäisyyspäivän aaton musiikkitilaisuudenkin teemana oli tänä vuonna Sibelius. Kuoronjohtajan ottaessa jo keväällä yhteyttä ja kysymällä juhlapuheen pitäjäksi, oli vielä jotenkin helppo lupautua. Mitä lähemmäksi joulukuu tuli, sitä kauheammalta asia tuntui. Mitä uutta aiheesta (josta siis puhetta toivottiin) voisi enää keksiä? No, uutta ei varmaan tullut keksittyä, mutta hengissä selvittiin!
Ja varoitus, teksti on pitkä ja on tarkoitettu siis luettavaksi ja kuunneltavaksi. Tallennan sen nyt kuitenkin tähän blogiinkin, edes itselleni muistoksi.
Säveltäjämestari
Jean Sibeliuksen juhlavuosi on päättymässä. Varsinainen syntymäpäivähän on ensi
viikolla, 8.12., jolloin tulee kuluneeksi 150 vuotta Johan Julius Christian –
eli Jean - Sibeliuksen syntymästä. Asia on tuskin jäänyt keneltäkään
suomalaiselta huomaamatta. Sen verran näyttävästi tätä juhlavuotta on vietetty.
Onko koskaan ketään muuta suomalaista suurmiestä – tai naista – juhlittu yhtä
monipuolisesti ja laajasti?
Juhlavuoden aikana
on pelkästään Suomessa pidetty tuhansia konsertteja tai musiikki-iltoja, joista
tämäkin on yksi hieno esimerkki. Juhlavuotta
varten avattiin omat nettisivut. Pelkästään niiden tapahtumakalenterista löytyy
Sibelius-aiheisia konsertteja lähes jokaiselle vuoden päivälle. Eikä sinne edes
ole kirjattu kaikkia tällaisia paikallisin voimin järjestettyjä tapahtumia.
Konsertteja on siis varmasti ollut useita tuhansia. Tämä juhlavuosi on myös huomioitu
laajalti ulkomailla.
Sibeliuksen
elämää on tänä vuonna käsitelty kaikilta mahdollisilta näkökannoilta. On
pidetty seminaareja, on tullut televisio- ja radio-ohjelmia, on kirjoitettu ja
julkaistu useita kirjoja.
Posti
julkaisi peräti kolmen postimerkin sarjan Sibeliuksesta, josta jo aikaisemmin
on Suomessa julkaistu yhdeksän erilaista postimerkkiä. Suomen rahapaja julkaisi
juhlarahan. On vaikeaa keksiä tuotetta, jota tänä vuonna ei olisi valmistettu
Sibelius-aiheisena. Itse olen ainakin hypistellyt tänä vuonna mm. avaimenperiä,
Sibelius-suklaakonvehteja, seinäkalentereita, postikortteja, mukeja, T-paitoja,
patalappuja, rintakoruja, korvakoruja jne.
Nykytekniikka
antaa myös mahdollisuudet huomioida säveltäjämestaria monenlaisin uusin tavoin.
Helsingin kaupungin rakennusvirasto muun muassa osallistui Sibeliuksen juhlavuoteen
tarjoamalla soivia puita. Sibeliushan on säveltänyt pianokappaleet kuuselle,
männylle, koivulle, haavalle ja pihlajalle. Kahdeksaan eri helsinkiläiseen
puistoon merkittiin kunkin lajin esimerkki QR-koodilla varustetulla laatalla.
Klikkaamalla älypuhelimella koodia soitti puhelin tuon puun
nimikkokappaleen. Myös Hämeenlinnassa
toteutettiin samaa ideaa, paikallisessa Sibeliuspuistossa soivat niin puut kuin
penkitkin.
Vahvimmin
juhlavuotta ovat luonnollisesti viettäneet juuri ne paikkakunnat, joilla on
jokin yhteys säveltäjän elämään. Hämeenlinna, Sibeliuksen syntymä- ja
koulukaupunki on panostanut juhlavuoteen teholla, josta kohta 400-vuotias
Uusikaupunki voisi vaikka ottaa mallia.
Perustettiin oma Sibelius tv-kanava, kunnostettiin ympäristöä, järjestettiin
konsertteja, seminaareja, luentoja, näyttelyitä, esitettiin Sibelius-aiheeseen
liittyvää teatteria, järjestettiin Sibelius-maraton jne. Itselleni –
matkoillani katukaivojen kansia bongaavana – parhaiten jäi mieleeni kaupungin
Sibeliuksen juhlavuotta varten teettämät Sibelius 150 vuotta –kaivonkannet.
![]() |
Kuva: Ville Välimäki, Ylen sivuilta täältä |
Mahtoiko Jean
Sibelius koskaan vierailla Uudessakaupungissa? Siihen en osaa vastata. Mutta tiesittekö,
että meilläkin on oma Sibeliuspuistomme? 60 vuotta sitten, kun säveltäjämestarin
syntymästä tuli kuluneeksi 90 vuotta, kehotettiin kaikkia Suomen kaupunkeja
nimeämään jokin puisto, katu tai tie Jean Sibeliuksen mukaan. Sibeliuspuistoja
onkin monessa Suomen kaupungissa. Meillä puistoalue valittiin tuosta Sorvakon
rantatien, makasiinien ja vanhan sairaalarakennuksen väliltä. Siinä siis on
Uudenkaupungin Sibeliuspuisto. Tänä
juhlavuotenakin on esitetty televisiossa 2000-luvun alussa kuvattua Timo
Koivusalon Sibelius-elokuvaa. Se liittyy
Uuteenkaupunkiin siten, että meidän museotalomme esitti siinä elokuvassa Aino
Sibeliuksen lapsuudenkotia, eli Järnefeltien kotia.
Sibelius-näyttelyt
Omalta
osaltani Sibeliuksen juhlavuoden vietto alkoi alkuvuodesta käynnillä Ateneumin
taidemuseossa. Näyttely ”Sibelius ja taiteen maailma” tarkasteli säveltäjän
elämäntyön yhteyksiä aikansa kuvataiteeseen. Sibeliuksen tunnettu
Ainola-kotihan sijaitsi Tuusulanjärven taiteilijayhteisön keskellä.
Lähipiirissä vaikutti monia kuvataiteilijoita, joiden töitä näyttely esitti.
Itse nautin tämän tyylisistä näyttelyistä. Miten laajan ja monipuolisen kuvan
ne antavatkaan ihmisestä, joka kuitenkin on tunnetuin sävellyksistään.
Näyttelyssä esiteltiin Sibeliuksen nuoruutta, kansainvälistä läpimurtoa,
sinfonisia maisemia ja luontoaiheita aikalaisten kuvaamina –
maisemamaalauksina, muotokuvina. Näyttelyssä
havainnollistettiin myös konkreettisesti aikalaistaiteilijoiden välinen yhteys.
Jean Sibeliuksen Aino-puolisohan oli omaa sukua Järnefelt. Ainon veli Eero oli
tunnettu taidemaalari. Vuonna 1909 Janne ja Eero tekivät yhdessä matkan Kolin
kansallismaisemaan. Säveltäjä sai matkalla innostuksen neljänteen sinfoniaansa,
jonka hän omisti lankomiehelleen. Eero Järnefeltin tunnetuimmat maalaukset ovat
taas Kolin maisemia esittävät työt.
Nyt
loppuvuodesta Suomen kansallismuseossa avautui kulttuurihistoriallinen näyttely
Jean Sibeliuksesta. Kävin viime kuussa seminaarimatkalla Kansallismuseossa ja
pikaisesti lounastunnilla kävin aistimassa tuon näyttelyn tunnelmia. ”Jokainen
nuotti pitää elää” –nimisen näyttelyn punaisena lankana on säveltäjän elämä
musiikin ja sävellystöidensä johdattamana. Ensimmäistä kertaa julkisesti
näytillä ovat alkuperäiset sävellyskäsikirjoitukset mm. viidennestä
sinfoniasta, Lemminkäisestä ja viulukonsertosta. Tällaiselle museoihmiselle vaikuttavimpia
esineitä olivat kuitenkin säveltäjän käyttämät puvut, hatut ja se hänen
viulunsa.
Viime keväänä
Korihait taisteli välierissä Järvenpään koripalloseuran kanssa. Perheen
fanimatkaan sai sopivasti sovitettua myös käynnin Järvenpään taidemuseossa.
Sibeliuksen taiteilijakoti Ainolahan sijaitsee paikkakunnalla. Järvenpään
taidemuseossa oli itselleni ehkä se vaikuttavin juhlavuoden näyttelyistä.
Näyttely keskittyi Aino Sibeliukseen. Näyttely kertoi ensinnäkin Aino
Sibeliuksen elämäntarinan. Mutta se nosti esiin myös hänen merkityksensä
miehensä taiteelle. Näyttely valaisi, miten suuri merkitys oli perheellä ja
kodilla Jean Sibeliuksen taiteellisen työn inspiraationa, mahdollistajana ja
tukena.
Elämä
taiteilijan rinnalla ei kuitenkaan aina ollut helppoa. Janne – kuten perhe
häntä kutsui – vietti todellakin myös sitä taiteilijaelämää. Sibelius vietti jo
opiskeluaikana pitkiä aikoja ulkomailla, jossa vähäiset rahat kuluivat helposti
kaikkeen muuhun kuin ruokaan ja asumiseen. Oli houkutuksia, ja nuori säveltäjä
oli jatkuvasti velkaa ystävilleen. Tämä oli yksi syy, miksi pitkään kihloissa
olleen pariskunnan naimisiinmenokin viivästyi.
Pariskunnan välillä oli
kuitenkin syvä yhteenkuuluvaisuus ja rakkaus. Tuusulan Ainolassa Aino sai
huolehtia kauniista kodista, lapsista ja ennen kaikkea rakkaasta puutarhastaan.
Kun Janne kulki maailmalla, oli Aino perheen pää. Kotona ollessaan mentiin taas
isän pillin mukaan. Ainon puoliso oli paitsi taiteilija, myös aikansa suurimpia
julkkiksia Suomessa.
Näyttelytekstissä
kirjoitettiin mm näin: Sibeliuksen työ ja työrauha olivat Ainolle kaikki
kaikessa. Hän ymmärsi puolisonsa musiikillisten ajatusten suuruuden ja
luomistyöhön liittyvän levottomuuden. Hänen olemukseensa sisältyi lujuutta ja
lahjomattomuutta ja korkeaa ihanteellisuutta. "Kirjoita sinfonioita!"
hän rohkaisi Sibeliusta taloudellisen ahdingonkin aikoina. Puolisonsa
75-vuotispäivillä Janne oli pitänyt Ainolle puheen, jonka oli päättänyt
sanoihin: Sinä olisit kenties voinut tulla onnellisemmaksi jonkun muun kanssa,
mutta minä en milloinkaan.
Professori
Janne Virkkunen – Ainon ja Jannen lapsenlapsi – on muistellut käyntejään
isovanhempiensa luona Ainolassa. Virkkunen nosti nimenomaan Ainon korkealle
jalustalle - ilman häntä ja hänen
käytännön realiteettiaan ja toimeliaisuutta taiteilijaluonne Jean Sibeliuksesta
tuskin olisi tullut maailmanluokan säveltäjä monine teoksineen.
Samana vuonna
Jean Sibeliuksen kanssa syntyivät mm. taidemaalarit Pekka Halonen ja Akseli
Gallen-Kallela sekä suomalaisuuden valokuvaaja I. K. Inha. Kaikilla siis on
tänä vuonna ollut 150-vuotisjuhla. Kaikki ovat toki saaneet omat näyttelynsä ja
o järjestetty tilaisuuksia ja julkaistu kirjoja. Mutta kenenkään heidän
juhlavuotta ei ole vietetty lähellekään siinä mittakaavassa kuin Sibeliuksen.
Mikä sitten on
syy siihen, että vielä tänä päivänäkin juuri Sibelius on se taiteilija, jota
Suomi ja suomalaiset haluavat juhlia. Miksi juuri hänestä ja hänen musiikistaan
tuli se suomalaisuuden symboli?
Johan
Christian Julius Sibelius syntyi Hämeenlinnassa musiikkia harrastavaan
ruotsinkieliseen perheeseen. Ylioppilaaksitulon jälkeen hänen oli määrä
aloittaa lakimiesopinnot, mutta ne keskeytyivät jo ensimmäisenä vuonna.
Musiikki vei mennessään. Hän aloitti opiskelut ensin Helsingin
musiikkiopistossa (nykyisessä Sibelius-akatemiassa) säveltäjä Martin
Wegeliuksen johdolla.
Nimi Jean
juontaa juurensa Sibeliuksen sedän, myöskin Johan Sibeliuksen, jäämistöön.
Sibelius alkoi käyttää opiskeluvuosinaan sedältään jääneitä käyntikortteja,
joissa nimi oli silloisen muodin mukaisesti kirjoitettu ranskalaisittain Jean.
Helsingin
jälkeen opinnot jatkuivat mm. Wienissä ja Berliinissä, joissa Sibelius tutustui
moniin aikansa tunnettuihin säveltäjiin. Etäisyys kotimaasta herätti myös
suuren kiinnostuksen suomalaista kulttuuria ja perinnettä kohtaan. Palattuaan
Euroopasta, hän kirjoitti Kullervo-sinfonian, joka sai kantaesityksensä vuonna
1892. Tämä oli Sibeliuksen uran läpimurto. Samana vuonna hän lopulta avioitui Aino
Järnefeltin kanssa.
Jean
Sibeliuksen sävellyksistä helpoimmin mieleen tulee ehkä Finlandia. Siihen
sisältyvää hymniä on toistuvasti ehdotettu jopa Suomen kansallislauluksi
Maamme-laulun tilalle. Finlandia syntyikin kansallisesta vapauden kaipuusta
sortajan vallan alla. Suomi, Venäjän
suuriruhtinaskunta, oli 1800-luvun loppupuolelle saakka saanut elää
suhteellisen vapaata ja itsenäistä elämää. Venäjän
tsaarit Nikolai I ja Aleksanteri II antoivat Suomen toteuttaa asioitaan melko autonomisesti.
Poliittinen tilanne Venäjällä alkoi kuitenkin muuttua 1880-luvulla ja monin eri
tavoin Venäjä kavensi suomalaisten oikeuksia ja itsemääräämisoikeutta.
Ensimmäisiä toimia oli tulli- ja postilaitoksen venäläistäminen. Suomenkin
postimerkkeihin ilmestyi kaksipäinen kotka.
1890-luvulla
Nikolai II tuli valtaan Venäjällä ja Suomen kenraalikuvernööriksi nimitettiin
Nikolai Bobrikov. Heidän valtakaudellaan alkoi todellinen Suomen
venäläistämisohjelma. Niin sanotun ensimmäisen sortokauden tunnetuin tapahtuma
oli vuoden 1899 Helmikuun manifesti, jota pidettiin valtiokaappauksena, jonka
avulla Suomen perustuslait tahdottiin syrjäyttää. Tämän johdosta syntyi hyvin
organisoitu passiivinen vastarinta, jonka toimesta kerättiin Suuri adressi,
johon kertyi yli puoli miljoonaa nimeä muutamassa viikossa.
Kenraalikuvernööri Nikolai Bobrikov sai lähes diktaattorin
valtuudet, jonka jälkeen alkoivat toimenpiteet tätä passiivista vastarintaa
harjoittaneita ihmisiä vastaan. Vangitsemisia, karkoituksia, viroista erottamisia
ja sanomalehtien lakkauttamisia. Ensimmäinen sortokausi päättyi Bobrikovin
murhaan ja Suurlakkoon 1905.
Tähän
tilanteeseen, vuoden 1899 sortotoimien herättämänä, Jean Sibelius sävelsi
Finlandiansa. Finlandia syntyi vapauden kaipuusta, sävelet kertovat Suomen
kansan noususta. Finlandia sai suomalaiset heräämään. Se on historiallinen
teos, joka teki Sibeliuksen ja koko Suomen nimeä tunnetuksi kautta koko
maailman.
Vuonna 1900 järjestettiin Pariisissa kuuluisa maailmannäyttely. Kuin ihmeen
kaupalla Suomi sai rakentaa näyttelyyn oman paviljonkinsa. Paviljongista ja
tapahtumassa järjestetystä ohjelmasta tuli vastareaktio ensimmäisen sortokauden
venäläistämistoimille ja suuri suomalaisen taiteen voitto. Pienen – ei edes
itsenäisen - maan osallistuminen
maailmannäyttelyyn sai osakseen arvonantoa. Sen jälkeen suomalaista taidetta
ihailtiin kansainvälisessä lehdistössä. Huomio oli tavoiteltua ja
oikea-aikaista, koska samaan aikaan emämaa Venäjä sorti suomalaisuutta. Pariisin maailmannäyttely oli eräs suomalaisuuden rakentumisen kulminaatiopisteistä.
Maailmannäyttelyt olivat tuohon aikaan tärkeitä kansallisen kulttuurin
esittämispaikkoja, ja Pariisin näyttely oli suurin siihenastisista. Sen avulla
Suomea nostettiin maailmankartalle henkisesti itsenäisenä valtiona. Esillä oli
monien taiteilijoiden teoksia Akseli Gallén-Kallela, Pekka Halonen, Venny
Soldan-Brofelt, Emil Wikström, Albert Edelfelt jne.
Kun Sibelius sävelsi Finlandian 1899, oli sävellyksen nimi ”Suomi herää”. Kuten
todettua, teos sai heti kansallista itsetuntoa kohottavan merkityksen.
Seuraavana vuonna, 1900 Sibelius uusi kappaleen itsenäiseksi
orkesterisävellykseksi, joka lopulta sai nimekseen Finlandia. Kesällä Helsingin filharmonisen seuran orkesteri lähti Euroopan-kiertueelle
Robert Kajanuksen johdolla. Matka huipentui Pariisin maailmannäyttelyyn, jossa
orkesteri esitti Sibeliuksen Finlandian, nimellä La Patrie – Isänmaa.Sävellys oli nyt tullut tunnetuksi myös maailmalla.
Finlandian laulaminen
on meille nykyään itsestäänselvyys. Sibelius itse ajatteli Finlandiaa
orkesteriteoksena ja häntä jopa ärsytti se, että Finlandiaa sovitettiin muille
kokoonpanoille, jopa jazzorkestereille. Sibelius ei siis tarkoittanut Finlandiaa
laulettavaksi. Ensimmäiset sanat
sävellykseen teki 1930-luvulla, lähes neljä vuosikymmentä sävellyksen
valmistumisen jälkeen, tenori Väinö Sola Helsingin vapaamuurariloosissa
laulettavaksi. Sekä Sibelius että Sola olivat sen jäseniä. Sola oli kuullut
Finlandia-hymniä laulettavan amerikansuomalaisten keskuudessa, jossa hymniä oli
sanoitettu – ilman säveltäjän lupaa. Sibelius suostui kuin suostuikin tekemään
hymnistä mieskuorosovituksen. Hänen ei auttanut kuin todeta: ”Ei sitä ole
tarkoitettu laulettavaksi, Se on tehty orkesteria varten. Mutta jos maailma
tahtoo laulaa, niin ei sille mitään mahda.”
Parin vuoden
kuluttua tästä runoilija V.A. Koskenniemi laati hymniin ylevän, meidän paremmin
tunteman sanoituksen. Ensimmäistä kertaa Koskenniemen sanoilla lauletun
Finlandia-hymnin esitti julkisesti mieskuoro Laulu-Miehet Sibeliuksen
75-vuotisjuhlassa joulukuussa 1940.V.A. Koskenniemen
sanat kuvasivat kirjailijan mukaan suomalaista juhannusta – päivänkoitto
viittasi kesän voittoon talvesta. Mutta sanat ”Oi Suomi katso, sinun päiväs
koittaa…” sai sota-aikana kansallisen painoarvon ja laulu levisi kuin
kulovalkean tavoin. Jälleen kerran Finlandia-hymni symboloi Suomen ja
suomalaisen kansan vahvuutta ja itsenäisyyttä.
Finlandia oli
alusta asti hyvin suosittu myös muualla, erityisesti Yhdysvalloissa. Se on yksi
tunnetuimmista suomalaisista sävellyksistä maailmalla. Yhdysvalloissakin tunnetaan
ainakin toistakymmentä englanninkielistä sanoitusta hymnille. Se on siellä myös
monissa virsikirjoissa. Finlandia-hymni oli myös 1960-luvun lopulla
lyhytikäisen Biafran valtion kansallislaulu ja se on ainakin kahden
amerikkalaisen koulun tunnuslaulu.
Sibelius on Finlandiasta myöhemmin todennut, että se on ”puhdasta
sävellettyä musiikkia, silkkaa inspiraatiota”. Toisaalta, vanhoilla päivillään,
kun häntä kuljetettiin koulukaupungissaan Hämeenlinnassa Aulangolle, hän
osoitti hotellin maisemia ja totesi, ”näitä Aulangon maisemia ajattelin, kun
sävelsin Finlandian”.
Mikä siis on
vastaus aiemmin esittämääni kysymykseen, miksi juuri Sibelius on Suomen ja
suomalaisuuden symboli.
Tähän toki
yhden vastauksen antoi juuri kertomani Finlandian syntytarina. Se, että vuonna
1899 sävelletty hymni todellakin kertoi tarinan Suomen syntymästä. Se
ankkuroitui vahvasti sortovuosiin. Tuolla aikakaudella on vahva asema
suomalaisuuden tulkinnassa.
Teoksessa on
hyvin paljon symboliikkaa. Finlandian merkitys kansallisena vapaudenkaipuun
ilmentäjänä ei jäänyt pelkästään sortokauteen.
Monelle
meidän aikakautemme aikuiselle sävellys nostaa kylmät väreet tai kyyneleen
silmäkulmaan Edvin Laineen Tuntemattoman sotilaan loppukohtauksen johdosta.
Puoli vuosisataa hymnin säveltämisen jälkeen se oli jälleen osana yhdessä
suomalaisuuden ikoniksi muodostuneessa tuotteessa, tuossa elokuvassa. Edvin
Laineen tuntematon sotilas alkaa ja päättyy Sibeliuksen sävelin. Elokuvan
alussa hymnin raskaat sävelet saattelevat raskain askelin marssivia sotilaita.
Lopussa taas hymni soi kertomassa rauhan saavuttamisesta. Viimeistään
Tuntematon sotilas painoi Finlandian sävelet kansakunnan muistiin.
Monelle
nuoremmalle Finlandia hymni voi nostaa viluväreet myös siitä muistosta, että
juuri sitä soitettiin juhlittaessa vuosien 1995 ja 2011 jääkiekon
maailmanmestaruutta. Finlandia oli nyt kanava yhteisen, kansallisen onnen
tunteelle.
Turun
yliopiston kulttuurihistorian professori Hannu Salmi on Finlandiasta kertovassa
tekstissään todennut, että jotain todella symbolista oli siinä, kun vuonna
1993, ainoastaan kaksi vuotta Neuvostoliiton romahduksen jälkeen Leningrad
Cowboys –yhtye esitti yhdessä Puna-armeijan kuoron kanssa Finlandian - suomeksi suomalaisille. Menneisyyden varjot
olivat läsnä, mutta vain etäisenä kaikuna – hän toteaa.
Jean Sibelius
osasi käyttää suomalaisia juuriaan ja yhdistää niitä hyvin tuntemaansa
eurooppalaisuuteen. Hänen uransa alkuaikana unelmat Suomen itsenäisyydestä
olivat vahvat. Tuolloin eri alojen taiteilijat ja vaikuttajat hahmottivat sellaisen kokonaisuuden kuin Suomi. Musiikkia,
etenkin klassista on totuttu ajattelemaan pelkästään musiikillisista piirteistä
lähtöisin, kauneutta tai tunteita herättävinä teoksin. Mutta kuten
Finlandiastakin voidaan todeta, eivät sävellykset olleet historiattomia.
Teokset on aina sävelletty jossakin ajassa, paikassa, jotakin tarkoitusta
varten. Suomalaiset
kaipasivat kansallistunnon vahvistusta 1900-luvun alun sortokaudella. Sibeliuksen
isänmaallinen musiikki, erityisesti vuonna 1900 sävelletty Finlandia, vastasi
tähän tarpeeseen. Sibeliuksesta tuli kansallissankari.
Samaan aikaan
Sibeliuksen tunnetuimpien sävellysten menestyksen kanssa alkoi muutenkin suomalaisen
musiikin nousu ja itsenäistyminen. Vielä 1800-luvun
alussa, jolloin esimerkiksi toinen kuuluisa suomalainen säveltäjä,
uusikaupunkilaissyntyinen Berndt Henrik Crusell sävelsi ja vaikutti
musiikkielämässä, ei Suomessa ollut mahdollisuuksia harjoittaa muusikon tai
säveltäjän ammattia. Puuttui siihen kuuluva infrastruktuuri.
Vasta tuohon
aikaan, jolloin Sibelius vaikutti alkoi siihen olla mahdollisuudet.
1880-luvulla perustettiin Helsingin musiikkiopisto - nykyinen
Sibelius-Akatemia, Helsingin orkesteriyhdistyksen orkesteri - nykyinen
Helsingin kaupunginorkesteri, Ylioppilaskunnan Laulajat tai Suomen
Kansallisooppera. Yksi
ensimmäisiä Helsingin musiikkiopiston oppilaita oli sinne vuonna 1885
kirjoittautunut Jean Sibelius, jonka orkesteriteoksista valtaosan kantaesitti
Helsingin kaupunginorkesteri.
Sibeliuksen
vaikutusta Suomen musiikille ja kansallistunteelle voi tuskin liioitella. Sibeliuksen
kokonaisvaikutus suomalaiseen kulttuuriin on ollut vaikuttava. Sibeliuksen
ansiosta suomalaiset ovat ymmärtäneet kulttuuristen ponnistusten merkityksen.
Hänen teostensa seurauksena taidemusiikista tuli erottamaton osa suomalaista
identiteettiä.
Jean
Sibelius, kansainvälisesti arvostettu säveltäjä menehtyi aivoverenvuotoon
vuonna 1957, hänen ollessaan 91-vuotas. Sibeliuksen
kuoleman vuoksi Yhdistyneiden kansakuntien yleiskokous vietti hiljaisen hetken.
Puheenjohtaja Sir Leslie Munro lausui muistosanat: ”Sibelius kuului koko
maailmalle. Musiikillaan hän rikastutti koko ihmissuvun elämää.”Sibeliuksen
hautajaissaattue keräsi valtavat ihmismassat Helsingin katujen varsille. Hänet
haudattiin valtion kustannuksella Ainolan puutarhaan, jonne Aino-puoliso
seurasi vuonna 1969.
Pitkän
elämänsä aikana Sibelius ehti luoda valtavan tuotannon, joka sisältää hyvin
erilaisia sävelmiä. Hänen ja hänen musiikkinsa merkitys ei luonnollisestikaan
jäänyt ainoastaan Suomen rajojen sisälle. Säveltäjän teokset ovat maailman
orkesterien ohjelmistoissa. Esimerkkinä voisi mainita vaikka sen, että
taannoisten Pariisin terroristi-iskujen jälkeen tunnettu pariisilainen
orkesteri aloitti ensimmäisen iskujen jälkeisen konserttinsa minuutin
hiljaisella hetkellä, jonka jälkeen esitettiin Sibeliuksen Valse triste.
Ensi tiistaina
suomalaiset liputtavat Sibeliuksen kunniaksi. Dosentti Kaija Lehmuskallio
esitti 2000-luvun alussa, että Sibeliuksen syntymäpäivästä tulisi liputuspäivä,
jolla kunnioitettaisiin paitsi säveltäjää myös suomalaista säveltaidetta. Sisäasiainministeriö
antoi liputuksesta suosituksen vuonna 2005, jolloin Sibeliuksen syntymästä oli
kulunut 140 vuotta. Yleiseksi liputuspäiväksi päivä tuli vuonna 2011.
Uskaltaisin ennustaa, ettei nykyaikana enää voisi tulla ketään toista yhtä
merkittävää tai vaikuttavaa säveltäjää, kirjailijaa tai taiteilijaa, jonka
vaikutus suomalaisille olisi näinkin vahva vielä 150 vuotta syntymän
jälkeenkin. Maailma on nyt niin paljon moniarvoisempi, monimuotoisempi ja
avoimempi. Mutta sen uskallan sanoa, että Jean Sibeliuksen musiikki jatkaa
vaikuttamistaan vielä pitkään.
Hyvää Suomen itsenäisyyspäivää ja suomalaisen musiikin päivää teille
kaikille!
Olipas vaikuttava ja koskettavakin kirjoitus (puhe). Tässä oli paljon sellaistakin mitä en etukäteen tiennyt/muistanut. Lohduttavaa kuulla, että kokenuttakin museoihmistä saa jännittää puheen edessä. Hienosti olit koonnut tietoja ja ajatksia hyvin soljuvaksi kokonaisuudeksi!
VastaaPoistaHyvää itsenäisyyspäivää Mari!
Voi kiitos. Kyllä se vaan jännittää. Mutta kun sinne lavalle pääsee ja aloittaa, niin sitten jo helpottaa. Samoin sinulle!
PoistaHyvää itsenäisyyspäivää!
VastaaPoistaKiitos samoin sinulle!
PoistaHieno puhe. Hyvä rakenne ja viittaukset omaan kaupunkiimme ja tähän aikaan hyvin yhdistetty. Omakohtaiset kokemukset ovat aina kuulijoista mukavia. Ammattilaisen työtä. Terveisin Ritva Kolho
VastaaPoistaVoi Kiitos Ritva!
PoistaMäkin muista kun olin katsomassa Sibeliuksen 150 päivillä jotain tosi hienoa konserttia täällä Helsingissä, oli kyllä huikeaa. Haluaisin itsellekin tuon Sibeliuksen juhlarahan, mutta niitä oli aika vaikea saada. Harmi tuon näyttelyn Ateneumissa missasin ihan kokonaan.
VastaaPoista